Hrvatska moderna umjetnost i nacionalni identitet (CROSBI ID 17444)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Prelog, Petar Hrvatska moderna umjetnost i nacionalni identitet. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2018

Prelog, Petar

Sekelj, Sanja

Hrvatska moderna umjetnost i nacionalni identitet

Monografija Hrvatska moderna umjetnost i nacionalni identitet autora Petra Preloga sintezno je i problemski utemeljeno djelo iz područja povijesti hrvatske moderne umjetnosti i kulture. U središtu autorove pozornosti oni su dijelovi hrvatske umjetničke produkcije kojima je jedan od primarnih ciljeva bio utjecati upravo na stvaranje, definiranje ili promjenu nacionalnog identitetskog kompleksa. Ovom monografijom tako se prvi put pruža cjelovit pogled i novo tumačenje hrvatske moderne umjetničke produkcije koja se smatrala uporištem nacionalnom identitetu u razdoblju od kraja 19. st. do Drugoga svjetskog rata. Identificirane su ključne dionice toga odnosa, određeni njegovi najvažniji protagonisti (od Izidora Kršnjavija i Ivana Meštrovića, do Ljube Babića i Krste Hegedušića) te analizirana tumačenja i pronosi njegovih pratitelja u likovnoj kritici i književnosti (Antun Gustav Matoš, Kosta Strajnić, Antun Branko Šimić, Miroslav Krleža). Pripoviješću o hrvatskoj modernoj umjetnosti iz takve perspektive ponuđena je drugačija slika od dosad uvriježene o njezinu formativnom razdoblju, daljnjem tijeku obilježenom mnogim kvalitativnim usponima i padovima, kao i o njezinim vrhuncima. Osnovna autorova teza, koja se provlači svim poglavljima monografije, jest ona koja pokazuje da se kompleks kulturnoga nacionalizma – kojemu težnja za umjetničkim prinosom nacionalnom identitetu svakako pripada – nužno ne suprotstavlja s progresivnim tendencijama moderne umjetnosti, odnosno da je kulturni nacionalizam u hrvatskoj modernoj umjetnosti posjedovao važnu modernizacijsku komponentu, čime se potvrđuje pripadnost hrvatske umjetnosti srednjoeuropskom kulturnom krugu. Sadržaj: 1. Uvod: od geografije umjetnosti do nacionalnog identiteta 2. Moderna umjetnost i nacionalni identitet 3. Prolog: historijsko slikarstvo i idealizacija krajolika 4. Izidor Kršnjavi kao oblikovatelj nacionalnog identiteta i počeci hrvatske moderne umjetnosti 5. Na ruševinama Monarhije: moderna umjetnost i jugoslavenska ideja 5. 1. Ususret novom nacionalnom identitetu: Lada i Društvo Medulić 5. 2. Identitetski imaginarij Ivana Meštrovića 6. Identitetski aspekti modernih i avangardnih tendencija nakon Prvoga svjetskog rata 6. 1. Proljetni salon: umjereni modernizam na djelu 6. 2. Zenit: barbarogenij kao identitetski ideal 7. Strategija oblikovanja „našeg izraza“: umjetnost i nacionalni identitet u djelu Ljube Babića 8. Udruženje umjetnika Zemlja i nacionalni likovni izraz 8. 1. Uloga Miroslava Krleže 8. 2. Slučaj Grosz 9. Zaključak

hrvatska moderna umjetnost, nacionalni identitet, slikarstvo, skulptura, Izidor Kršnjavi, Ivan Meštrović, Miroslav Krleža, Zenit, Proljetni salon, Ljubo Babić, Krsto Hegedušić

Croatian Modern Art and National Identity

Croatian Modern Art, National Identity, Painting, Sculpture, Izidor Kršnjavi, Ivan Meštrović, Miroslav Krleža, Zenit, Proljetni salon, Ljubo Babić, Krsto Hegedušić