Političke reperkusije austrijske vladavine na glazbeni život Splita (1797.-1918.) (CROSBI ID 261314)

Prilog u časopisu | ostalo | međunarodna recenzija

Tomić Ferić, Ivana ; Dodig, Sara Političke reperkusije austrijske vladavine na glazbeni život Splita (1797.-1918.) // Muzika u društvu. Zbornik radova (Bosansko izd.), 9 (2016), 1; 110-126

Tomić Ferić, Ivana ; Dodig, Sara

Političke reperkusije austrijske vladavine na glazbeni život Splita (1797.-1918.)

Studijom se nastoje rekonstruirati osobitosti splitske glazbene kulture u vrijeme austrijske vladavine, njezine vrste, ishodišta i značenje u kontinuitetu, s težištem na institucionalno organiziranoj glazbenoj praksi i njezinoj povezanosti sa širim društvenim kontekstom. Pristup što ga nameće tako postavljeni istraživački cilj obuhvaća predstavljanje glazbene stvaranosti u sklopu kulturne ali i političke povijesti izabrana vremena. U polju autonomnog, glazba do sredine 20. stoljeća gotovo da i nije postojala, jer se funkcionalno povezivala s oblicima svijesti i načinima življenja sredine čiju su zbilju obilježile mijene režima, stranačka trvenja vlasti i vladara, gospodarske, političke i kulturološke razlike ostavivši zamjetne tragove u njezinu povijesnome hodu. Političke reperkusije austrijske vladavine na glazbeni život Splita pratimo u najrazličitijim njegovim aspektima: od razine kvalitete i opsega stvaralaštva preko repertoarne zastupljenosti pojedinih glazbenih vrsta i opusa do reproduktivne i recepcijske razine. Politički svjetonazor, procesi i ideje odražavaju se i u promjenama estetičkih tendencija kojima su u različitim vremenima bila oblikovana ishodišta glazbenog života grada:od talijanskog opernog utjecaja 18. stoljeća, preko bečkog glazbenog duha posredovanog Bajamontijevim vezama s dubrovačkom obitelji Sorkočević, zatim glazbeno-estetičkih tendencija što su dopirale iz drugih gradova Monarhije i iz sjevernotalijanskih gradova u kojima su skladatelji stjecali glazbeno obrazovanje, pa sve do utjecaja cecilijanstva i glazbene moderne. U svojoj ukupnosti, glazbeni život Splita odvijao se u skladu s društveno-političkim i gospodarskim prilikama, ponekad i usprkos njima, no uvijek u višestrukoj uzajamnoj povezanosti i zavisnosti. Bilo da je poticao zbivanja, pratio ih ili se oblikovao kao njihov specifičan rezultat, on je trajao u različitim oblicima očitujući stalni porast intenziteta i sadržaja kao i sveprisutnu težnju za profesionalizacijom.

austrijska uprava, Split, glazbeni život

POLITICAL IMPLICATIONS OF THE AUSTRIAN RULE TO THE MUSICAL LIFE IN SPLIT (1797-1918)

Austrian rule, Split, musical life