Model poboljšanja pouzdanosti otpreme zrakoplova upravljanjem greškama u održavanju (CROSBI ID 425924)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Virovac, Darko
Bazijanac, Ernest
hrvatski
Model poboljšanja pouzdanosti otpreme zrakoplova upravljanjem greškama u održavanju
Prema odobrenom programu održavanja zrakoplova, zračni prijevoznik planira vrijeme izvođenja zadaća održavanja zrakoplova. Zadaće održavanja zrakoplova planiraju se za vrijeme boravka zrakoplova na zemlji kad zrakoplov nije planiran za letenje. Time se osigurava da potrebno vrijeme za izvršenje zadaća održavanja zrakoplova nema utjecaja na raspoloživost zrakoplova za letenje. Neplanirano održavanje nastaje zbog tehničkog kvara ili grešaka u procesu održavanja. Zbog neplaniranog zadržavanja zrakoplova na zemlji, dolazi do poremećaja u planiranom redu letenja, kašnjenja zrakoplova na let ili otkaza leta, a ujedno se zbog dodatnih radova povećavaju troškovi održavanja zrakoplova. Greške zbog utjecaja ljudskog faktora čine do 80% grešaka koje uzrokuju neplanirano održavanje zrakoplova, a nastaju zbog pridonosećih čimbenika koji dovode do njihovog nastanka. Stoga je primarno za svaku organizaciju otkriti pridonoseće čimbenike koji dovode do nastanka grešaka zbog utjecaja ljudskog faktora. Zračni prijevoznik može, izmjenama u sustavu održavanja i unutar svoje organizacije, otkloniti pridonoseće čimbenike za nastanak grešaka zbog ljudskog faktora. U radu je prikazan model proaktivnog upravljanja greškama u održavanju koji poboljšava pouzdanosti otpreme zrakoplova i omogućava učinkovito pronalaženje pridonosećih čimbenika za nastanak grešaka zbog utjecaja ljudskog faktora. Model koristi edukativne inspekcije za otkrivanje pridonosećih čimbenika koji dovode do nastanka grešaka zbog utjecaja ljudskog faktora i implementaciju motivirajućeg čimbenika za rad u izradi i implementaciji korektivnih mjera. Model je primjenljiv za sve vrste zračnih prijevoznika bez obzira na vrstu ili veličinu flote. Učinkovitost modela proaktivnog upravljanja greškama u održavanju kojim je poboljšana pouzdanost otpreme zrakoplova promatranog zračnog prijevoznika vrednovana je na početku istraživanja i tri godine nakon primjene modela. Studentovim t-testom s vjerojatnošću greške od 5% potvrđena je hipoteza prema kojoj je nakon tri godine primjene modela prosječna godišnja pouzdanost u otpremi zrakoplova kod prometranog zračnog prijevoznika za 2014. godinu bolja od prosječne pouzdanosti u otpremi zrakoplova za 2012. godinu. Istim testom potvrđena je hipoteza prema kojoj je prosječna pouzdanost otpreme zrakoplova promatranog zračnog prijevoznika za 2014. godinu bolja za oba tipa zrakoplova od prosječne svjetske pouzdanosti u otpremi zrakoplova za 2014. godinu.
pouzdanost otpreme zrakoplova ; ljudski faktor ; održavanje zrakoplova ; inspekcije zrakoplova ; greške u održavanju
nije evidentirano
engleski
Model for improvement of aircraft despatch reliability by managing malfunctions in maintenance
nije evidentirano
dispatch reliability ; human factors ; aircraft maintenance ; aircraft inspections ; errors in maintenance
nije evidentirano
Podaci o izdanju
158
24.01.2018.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb