Modeliranje prostornog sustava za podršku odlučivanju u planiranju urbane komasacije (CROSBI ID 426385)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Kilić, Jelena Modeliranje prostornog sustava za podršku odlučivanju u planiranju urbane komasacije / Mastelić-Ivić, Siniša ; Jajac, Nikša (mentor); Zagreb, Geodetski fakultet, . 2019

Kilić, Jelena

Mastelić-Ivić, Siniša ; Jajac, Nikša

Modeliranje prostornog sustava za podršku odlučivanju u planiranju urbane komasacije

Disertacijom je predložen jedinstveni prostorni sustav za podršku odlučivanju u planiranju urbane komasacije (PSPO PUK). Istraživanje započinje teorijskim postavkama te pregledom dosadašnjih znanstvenih istraživanja iz SPO-a, PSPO-a, komasacije i urbane komasacije zemljišta. Na temelju dosadašnjih istraživanja predložene su okvirne odrednice postupaka urbane komasacije, kao i postupaka nadjeljivanja i participativnog pristupa. Nadalje, oblikovan je i funkcionalno definiran PSPO PUK te su opisani njegovi ključni elementi: baza podataka, baza modela i ekspertni sustav. Predstavljena je struktura baze podataka te su identificirani svi relevantni podaci potrebni za provedbu istraživanja, kao i načini njihovog prikupljanja. Na temelju problema istraživanja te prikupljenih podataka definirane su potrebne informacije koje su utjecale na formiranje modela u bazi modela i ekspertnog sustava (ES) u bazi znanja. S obzirom da je cilj disertacije vezan uz stratešku razinu planiranja, istraživanjem su predstavljeni novokreirani modeli više razine u svrhu rješavanja nestrukturiranih zadaća. Operativna razina obuhvaća procese prikupljanja i ažuriranja podataka u bazi podataka kao i prikupljanje preferencija vlasnika nekretnina na području istraživanja u svrhu provedbe modela na strateškoj razini planiranja. Na strateškoj razini se oblikovao PSPO PUK te su definirani njemu podržavajući modeli bazirani na višekriterijalnom pristupu uz korištenje metoda PROMETHEE, AHP, SAW, GAIA i ES. Predstavljena je metodologija uspostave kriterija usporedbe u svrhu razvijanja modela prioritetnog rangiranja čestica zemljišta. Posebna pažnja se posvetila vrednovanju kriterija kroz novoformirane modele indeksa fragmentacije i namjenske korisnosti vezane uz prostorno-društvene podciljeve istraživanja. Potrebno je iskazati i doprinos ostvaren kroz formiranje baze znanja kao podrške razvoju ES-a baziranog na principu neizrazite (fuzzy) logike u cilju oblikovanja modela procjene boniteta čestica zemljišta. U svrhu definiranja faza provedbe urbane komasacije, formirana su ograničenja investitora čiji je rezultat skup čestica za godišnji plan provedbe urbane komasacije. Glavni doprinos disertacije je novi PSPO PUK kojim se unaprjeđuju postupci planiranja i odlučivanja u rješavanju nestrukturiranih zadaća vezanih uz provedbu urbane komasacije na efikasan, kvalitetan i sistematičan način. Predloženi model se validirao na području realizacije velikog javnog projekta Kampusa Sveučilišta u Splitu.

prostorni sustav za podršku odlučivanju, urbana komasacija, višekriterijalne metode, ekspertni sustavi, neizrazita (fuzzy) logika

Modelling spatial decision support system to planning of urban land consolidation

spatial decision support system, urban consolidation, multi-criteria methods, expert systems, fuzzy logic