Leone Glembay - psihijatrijska i forenzička razmatranja književnog lika (CROSBI ID 264335)

Prilog u časopisu | prikaz, osvrt, kritika | domaća recenzija

Arbanas, Goran ; Kreho, Dinko Leone Glembay - psihijatrijska i forenzička razmatranja književnog lika // Liječnički vjesnik : glasilo Hrvatskoga liječničkog zbora, 2019 (2019), 141; 40-44. doi: 10.26800/LV-141-1-2-7

Arbanas, Goran ; Kreho, Dinko

Leone Glembay - psihijatrijska i forenzička razmatranja književnog lika

U književnim djelima opisani su brojni medicinski fenomeni, a psihijatrijski simptomi i poremećaji posebno su interesantni autorima, kao i čitateljstvu. Književna djela s opisima psihijatrijskih poremećaja mogu se koristiti u biblioterapiji, za liječenje osoba s duševnim smetnjama, no mogu se koristiti i za učenje psihijatrije (slično filmu). Gospoda Glembajevi najpoznatija je hrvatska drama. Glavni junak u djelu, Leone, pokazuje niz psihijatrijskih simptoma. On ima sumanute ideje, usmjerene na barunicu Castelli-Glembaj i na njegova oca i očevu firmu. Osim toga, u djelu se sugerira i da je imao okolišavo mišljenje. Vjerojatno bismo danas u njegovu slučaju postavili dijagnozu sumanutog poremećaja. Također, budući da on na koncu djela počini protupravno djelo ubojstva, može se postaviti pitanje njegove sposobnosti da shvati značenje vlastitog postupanja i vladanja svojom voljom. Obzirom na prisutnost sumanutih ideja neposredno u vrijeme počinjenja djela, te direktni utjecaj njegovih sumanutosti na njegove aktivnosti u vrijeme djela, a posebice uzimajući u obzir i emocionalno stanje u kojem se nalazio, može se zaključiti da on u vrijeme djela, tempore criminis nije bio sposoban shvatiti značenje svojega postupanja i vladati svojom voljom. Svako djelo u kojem su prikazani junaci koji imaju psihijatrijske simptome, može se promatrati, osim s književno-umjetničkog stajališta, i sa psihijatrijskog stajališta, te se može koristiti u edukaciji budućih psihijatara i liječnika.

psihijatrija u književnosti ; moderna književnost ; drama ; mentalni poremećaji ; deluzije ; sudska psihijatrija

Leone Glembay - psychiatric and forensic aspects of the fictional character

psychiatry in literature ; literature, modern ; drama ; mental disorders ; delusions ; forensic psychiatry