crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 103481

Zbornik radova

Autori: Tkalčić, Mladenka; Bezinović, Petar
Naslov: Stres u školi i zdravlje učenika
Izvornik: XV. DANI RAMIRA BUJASA - Sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana (ur.). - Zagreb : Odsjek za psihologiju - Hrvatsko psihološko društvo , 2001. 53.
Skup: XV. DANI RAMIRA BUJASA
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 13-15.12.2001.
Ključne riječi: školski stres; zdravlje; adolescenti
Sažetak:
Brojna istraživanja upućuju na povezanost psiholoških i socijalnih čimbenika sa psihosomatskim zdravljem. Biološki mehanizmi koji se nalaze u podlozi te povezanosti primarno se odnose na stresom potaknute fiziološke promjene koje remete rad imunološkog sustava i time pridonose javljanju zdravstvenih tegoba. Kako se školske obveze nalaze u središtu svakodnevnih aktivnosti učenika, te u velikoj mjeri određuju sadržaje i kvalitetu života učenika, za pretpostaviti je da školska situacija može biti uzročnik trajnijeg stresa za učenike. U ovom se radu nastojalo provjeriti (1) koji su najčešći psihosomatski simptomi o kojima izvješćuju učenici naših srednjih škola i (2) u kojoj je mjeri školski stres, operacionaliziran tjeskobom vezanom uz školu, povezan sa psihosomatskim simptomima koje osjećaju učenici. Istraživanje je provedeno na stratificiranom uzorku od 2014 učenica i 1688 učenika svih srednjih škola u Primorsko-goranskoj i Dubrovačko-neretvanskoj županiji tijekom svibnja 2001. godine. Upitnicima je ispitana razina tjeskobe koja se vezuje uz školu i učestalost doživljavanja psihosomatskih, stresom potaknutih, simptoma. Najčešći simptomi koji se javljaju kod učenika su umor (49% učenika), glavobolje (34% učenika) i sklonost prehladama (32% učenika). Djevojke iskazuju značajno češće javljanje svih ispitanih psihosomatskih simptoma od mladića, stariji učenici značajno veći broj simptoma od mlađih učenika, a mladići u gimnazijama značajno više simptoma od mladića u ostalim tipovima srednjih škola. Rezultati dvosmjerne analize varijance (spol x školska tjeskoba) pokazuju da učenici koji češće doživljavaju specifičnu tjeskobu vezanu uz školske sadržaje (strah od neuspjeha u školi, strah od ispitivanja, strah od roditeljskih reakcija na ocjene, strah od nastavnika, obeshrabrenost lošim ocjenama, problemi s koncentracijom) imaju značajno više psihosomatskih, zdravstvenih poteškoća od učenika koji taj tip tjeskobe rjeđe osjećaju. Ovi se rezultati sagledavaju u kontekstu projekta "European Network of Health Promoting School" kojega provodi Svjetska zdravstvena organizacija u suradnji s Europskom unijom, a čiji su ciljevi stvaranje zdrave školske okoline, te promidžba individualne, obiteljske i društvene odgovornosti za zdravlje. Da bi škola mogla poticati optimalnu osobnu i obrazovnu transformaciju, ona mora postati prostor u kojemu se zadovoljavaju temeljne razvojne potrebe svakog pojedinog učenika bez stresa i tjeskobe.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 009008
Izvorni jezik: ENG
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4