Istraživanja strategijskog čitanja najčešće uključuju ispitivanje znanja o čitanju i primjeni različitih strategija, ali ne i procjenu čestine upotrebe strategija tijekom čitanja. Cilj je ovog rada bio konstruirati Upitnik strategijskog čitanja kojim se ispituje samoprocjena ispitanika o čestini upotrebe pojedinih strategija čitanja. Upitnik je primijenjen na tri dobne skupine: u petim i osmim razredima osnovne škole, te u trećem razredu osnovne škole. U konačnoj verziji zadržano je 22 tvrdnje. Faktorska analiza ukazuje na dvofaktorsku strukturu upitnika. Prvi faktor uključuje tvrdnje koje se odnose na nadgledanje tijekom i nakon čitanja, a drugi tvrdnje koje se odnose na aktivno razumijevanje. Na temelju faktorske strukture sastavljene su dvije podljestvice. Obje podljestvice imaju zadovoljavajuće pouzdanosti na sve tri dobne skupine (Cronbach alpha od .75 do .87.). Analizom dobnih i spolnih razlika na obje podljestvice, dobiveni su značajni efekti spola, dobi te značajni interakcijski efekti. Općenito, više rezultate imaju učenici petih razreda u odnosu na starije učenike, te djevojke u odnosu na mladiće, s time da se spolne razlike povećavaju s dobi. O dobivenim rezultatima je raspravljeno u kontekstu konstruktivističkog pristupa čitanju, a dobne i spolne razlike su interpretirane kao razlike u motivaciji. |