Marulićeva interpretacija rodne strukture Juditine knjige (CROSBI ID 713099)

Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa

Dulibić-Paljar, Dubravka Marulićeva interpretacija rodne strukture Juditine knjige // TRIDESET PRVI MARULIĆEVI DANI/ Judita 500: petstota obljetnica prvotiska epa Marka Marulića. Split, Hrvatska, 23.04.2021-24.04.2021

Dulibić-Paljar, Dubravka

Marulićeva interpretacija rodne strukture Juditine knjige

»Bog ga je pogodio rukom jedne žene« – 16. je redak 13. poglavlja starozavjetne biblijske knjige o Juditi. Ta knjiga najvjerojatnije je nastala sredinom 2. st. pr. Kr., a reflektira asketske tendencije, inače rijetke u starozavjetnom židovstvu. Kasnija će patristička egzegeza naglasiti upravo te elemente teksta, interpretirajući Juditu kao utjelovljenje vrline, primjer kreposne uzdržljivosti. U istom će se ranokršćanskome kontekstu ženska vrlina koncipirati u uskom odnosu s virilnošću (topos virago) koji će podrazumijevati da usavršavanje u moralnosti i duhovnosti nužno uključuje isključivanje i odbacivanje ženskosti. U srži je toga kompleksa uvjerenje da je vrlina suštinski virilne strukture te da izgradnja sebe kao moralnoga subjekta uvijek podrazumijeva uspostavu muškoga odnosa prema sebi, odnosno da je bivanje muškarcem u odnosu prema sebi sastavni dio duhovnoga iskustva koji se izvodi u kontekstu kršćanskoga asketizma. Ta tema ženske virilnosti široko je prisutna i u srednjovjekovnoj te u renesansnoj literarnoj tradiciji obradbe Juditine knjige, mada će u renesansnom razdoblju uočljiv biti pomak koji ustanovljava naglasak na feminizaciji Juditina lika. Isto se odnosi na Marulićevu interpretaciju Juditine teme, koja u duhu tradicije teksta područje sukoba između židovskoga naroda i njegova biblijskoga protivnika uspostavlja simetričnom strukturom: hipertrofiranoj maskulinosti židovske žene odgovara demaskulizirani feminizirani lik asirskoga muškarca. Tu rodnu strukturu Marulićeva teksta namjerava analizirati ovo izlaganje.

Marko Marulić, Judita, rod

MARULIĆ’S INTERPRETATION OF THE GENDER STRUCTURE OF THE BOOK OF JUDITH

Marko Marulić, gender, Judith