Autori: Repanić-Braun, Mirjana
Naslov: Autor zidnih slika u crkvi sv. Ivana na Novoj Vesi - Lerchinger ili Archer?
( The painter of frescoes in St Johns Church at Nova Ves - Lerchinger or Archer? )
Izvornik: Acta historiae artis Slovenica (1408-0419) 7 (2002), 7; 107-122
Ključne riječi: barokno slikarstvo; 18. st.; Anton Jožef Lerchinger; Antun (Anton) Archer; Zagreb; Nova Ves
( Baroque painting; Anton Jožef Lerchinger; 18th century; Antun (Anton) Archer; Zagreb; Nova Ves )
Još 1899. godine objavio je Janko Barle knjižicu pod naslovom "Župa sv. Ivana u Novoj Vesi", koja je bila objavljena u okviru serije "Povijest župa i crkava zagrebačkih". Autoru su krajem 19. stoljeća još bili dostupni izvori kojih danas više nema, i iz kojih je ne citirajući ih, a vjerojatno je riječ o zapisima župnika Mije Sinkovića koji je bio zaslužan za izgradnju nove novoveške crkve, prepisao podatke da su među obrtnicima uposlenim na gradnji i opermanju nove crkve bili slikar Lerchinger i Anton Archer. Temeljem toga podatka, zidni je oslik u kapeli sv. Križa u župnoj crkvi sv. Ivana Krstitelja u Novoj Vesi i u slovenskoj i u hrvatskoj literaturi, s manje ili više sigurnosti, bio pripisan jednome od najvažnijih slovenskih kasnobaroknih majstora zidnoga slikarstva, Antonu Jožefu Lerchingeru. Ime drugoga autora, zagrebačkoga slikara Antona Archera, bilo je potisnuto u drugi plan. Ipak, spomenute zidne slike svojim formalno-stilskim obilježjima rječito govore u prilog tvrdnji da njihov autor ni u jednome segmentu nije Anton Jožef Lerchinger, već da bi se autorstvo tih slika moglo pripisati upravo Antonu Archeru. Lerchingerovo djelo, već objavljene zidne slike u nedalekoj kapeli Žalosne Majke Božje iz istoga vremena, potvrđuju da taj autor ni u poznim godinama svojega života nije izgubio uvjerljivost njemu svojstvenoga likovnog izraza i da se nije priklonio hladnijem klasicizmu. Izgubljeni zapis o Lerchingeru zasigurno se odnosi upravo na freske u toj malenoj filijalnoj kapeli novoveške župe.
Projekt / tema: 0020006
Google Scholar: Autor zidnih slika u crkvi sv. Ivana na Novoj Vesi - Lerchinger ili Archer?