crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 150495

Zbornik radova

Autori: Brajša-Žganec, Andreja
Naslov: Povezanost nekih sociodemografskih varijabli s dimenzijama temperamenta i mjerama psihosocijalne prilagodbe djece
( The relation of some sociodemographic variables on child's dimensions of temperament and measures of child's psychosocial adjustment )
Izvornik: XIV. dani psihologije u Zadru / Ćubela Adorić, V. ; Manenica, I. ; Penezić, Z. (ur.). - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru , 2004. 41.
Skup: XIV. dani psihologije u Zadru: međunarodni znanstveno-stručni skup
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 26-29.05.2004.
Ključne riječi: predškolska djeca; red rođenja; spol; obrazovanje roditelja; dimenzije temperamenta djeteta; mjere psihosocijalne prilagodbe djeteta
( preschool children; sex; birth order; education level of parents; child's dimensions of temperament; measures of child's psychosocial adjustment )
Sažetak:
Cilj rada je utvrditi povezanost između sociodemografskih varijabli s jedne strane s dimenzijama temperamenta i mjerama psihosocijalne prilagodbe s druge strane. Zanima nas u kolikoj mjeri se nekim osnovnim sociodemografskim varijablama kao što su spol i starost djeteta, obrazovanje oca i majke te red rođenja djeteta i broj djece u obitelji mogu objasniti tri dimenzije temperamenta kod djeteta (pozitivna afektivnost, negativna afektivnost i samokontrola). Uz to zanima nas u kolikoj se mjeri navedenim sociodemografskim varijablama mogu objasniti pokazatelji dječje psihosocijalne prilagodbe kao što su dječje razumijevanje emocija i prosocijalno ponašanje kao i prisutnost internaliziranih i eksternaliziranih problema i agresivnog ponašanja. Istraživanje je provedeno s djecom od 3 do 7 godina, njihovim roditeljima i odgajateljima. U istraživanju je sudjelovalo 992 djece pri čemu su svi potrebni podaci od samo djeteta, oca, majke i odgajateljica prikupljeni za 506 djece koja čine konačni uzorak u ovom radu. Primijenjeni su slijedeću instrumenti: Achenbachove skale dječjeg ponašanja (Achenbach, 1991), Skala za procjenu agresivnog i prosocijalnog ponašanja (Žužul i Vlahovoć-Štetić, 1991), Upitnik o dječjem ponašanju (Rothbart, 1988), Intervju emocionalnog razumijevanja (Brajša-Žganec, 2002) te Upitnik o općim podacima o djetetu, roditeljima i obitelji. Glavni rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza ukazuju da drugorođena djeca i kasnije po redoslijedu imaju manje izraženu dimenziju negativne afektivnosti u odnosu na prvorođenu djecu u obitelji. Drugorođena djeca i kasnije rođeni te djevojčice bolje kontroliraju svoje ponašanje i dulje održavaju fokus pažnje u odnosu na dječake i prvo rođenu djecu u obitelji. Dječje razumijevanje emocija je to bolje što su ona starija. Veći broj eksternaliziranih problema imaju prvenstveno prvorođena djeca u obitelji, mlađa djeca majki nižeg stupnja obrazovanja dok veći broj internaliziranih problema imaju prvorođena djeca. Djevojčice su manje agresivne od dječaka, a djeca obrazovanih majki su manje agresivna od djece majki nižeg stupnja obrazovanja. Uz to starija djeca i djevojčice više su prosocijalno orijentirane u odnosu na mlađu djecu i dječake. Provedene su i hijerarhijske regresijske analize s višestrukim interakcijama sociodemografskih varijabli za dimenzije temperamenta i mjere psihosocijalne prilagodbe, ali se niti jedna interakcija nije pokazala statistički značajna.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 0194102
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4