Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Gavellin (teorijski) glumac-gledatelj na putu k novom teatru (CROSBI ID 500146)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Blažević, Marin Gavellin (teorijski) glumac-gledatelj na putu k novom teatru // Krležini dani u Osijeku 2002. Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2003. str. 158-168-x

Podaci o odgovornosti

Blažević, Marin

hrvatski

Gavellin (teorijski) glumac-gledatelj na putu k novom teatru

Članak dovodi u pitanje tezu o Gavelli kao &laquo ; zastupniku književnosti kazalištu&raquo ; . Gavella razlikuje pet stupnjeva razvoja ličnosti glumca, pri čemu svaki daljnji stupanj obuhvaća i preoblikuje materijal i strukturu svih prethodnih: privatna, tehnička, normativna ličnost, glumačko-dramski karakter i idealna ličnost. Krajnje pojednostavljeno rečeno, višesložna &laquo ; nova glumačka ličnost&raquo ; stvara se i razvija &laquo ; stapanjem i razilaženjem&raquo ; što unutarnjih psihofizičkih, što vanjskih normativnih, ili pak kombiniranih, ali neprekidno i istodobno aktivnih i isprepletenih zbivanja, odnosa i sadržaja, od kojih ključnu ulogu imaju: &laquo ; estetski usmjeren odnos&raquo ; prema objektu ; razbuđen &laquo ; organski doživljajni materijal&raquo ; ; pregibanje samim estetskim doživljavanjem začetog &laquo ; unutrašnjeg gledatelja&raquo ; nad &laquo ; unutarnjim zbivanjima&raquo ; te selektiranje, sređivanje i oblikovanje &laquo ; amorfnog materijala&raquo ; ; formiranje &laquo ; nove osobne forme&raquo ; kao tehničke podloge za vanjsko izražavanje sklopova doživljaja kroz u-svojene i reprezentirane socio-estetički normativne sadržaje-scenarije ; suigra s vanjskim gledateljem. Unutrašnja udvojenost glumca odražava se u stavu i izrazu njegova tijela u izvedbi, a ta tehnička činjenica da svaki svoj čin istodobno vrši i s posebnom pažnjom promatra, stavlja glumca – i njegova suigrača – u posebnu egzistencijalnu priliku, u teatru u teatru, a onda možda i u teatru izvan teatra: da nadzire i (pre)usmjerava izvedbu čina, pa onda i prijenos njegova značenja i afektivnog potencijala, da vlada sobom i ovladava drugima, ali, po Gavelli, s punom svijesti o &laquo ; estetskoj i socijalnoj odgovornosti vlastitoga stvaranja&raquo ; , stvaranja vlastite umjetnosti, stvaranju sebe i iznimne zajednice. O zastupanju književnosti u Gavellinom teatru može biti riječi samo u onoj mjeri u kojoj radnja (koja jest distinktivno obilježje jednog književnog roda), a onda i estetska normativnost književnog djela, uvijek dakako u &laquo ; fundamentalnoj i organskoj&raquo ; vezi sa &laquo ; socijalnim gibanjima i kulturnim sistemom&raquo ; , mogu poslužiti kao formativni elementi i strukture i sadržaja normativnog scenarija glumčeve i gledateljeve emancipacije u perspektivi prema &laquo ; novome teatru&raquo ; . Stoga bi se Gavellin teorijski izvod mogao opisati jedino kao paradoksalni poduhvat: dramsko-literarni teatar umetnut u teoriju novog teatra, a posebno glume, stvarno aktivne glumčeve i potencijalno aktivne gledateljeve.

Gavella; glumac; gledatelj; teorija; književnost; novi teatar

nije evidentirano

engleski

Gavella's (theoretical) actor-spectator on the pathway to new theatre

nije evidentirano

Gavella; actor; spectator; theory; literature; new theatre

nije evidentirano

Podaci o prilogu

158-168-x.

2003.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Branko Hećimović

Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

Podaci o skupu

pozvano predavanje

01.01.2003-01.01.2003

Osijek, Hrvatska

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti