Gavellin (teorijski) glumac-gledatelj na putu k novom teatru (CROSBI ID 500146)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Blažević, Marin
hrvatski
Gavellin (teorijski) glumac-gledatelj na putu k novom teatru
Članak dovodi u pitanje tezu o Gavelli kao « ; zastupniku književnosti kazalištu» ; . Gavella razlikuje pet stupnjeva razvoja ličnosti glumca, pri čemu svaki daljnji stupanj obuhvaća i preoblikuje materijal i strukturu svih prethodnih: privatna, tehnička, normativna ličnost, glumačko-dramski karakter i idealna ličnost. Krajnje pojednostavljeno rečeno, višesložna « ; nova glumačka ličnost» ; stvara se i razvija « ; stapanjem i razilaženjem» ; što unutarnjih psihofizičkih, što vanjskih normativnih, ili pak kombiniranih, ali neprekidno i istodobno aktivnih i isprepletenih zbivanja, odnosa i sadržaja, od kojih ključnu ulogu imaju: « ; estetski usmjeren odnos» ; prema objektu ; razbuđen « ; organski doživljajni materijal» ; ; pregibanje samim estetskim doživljavanjem začetog « ; unutrašnjeg gledatelja» ; nad « ; unutarnjim zbivanjima» ; te selektiranje, sređivanje i oblikovanje « ; amorfnog materijala» ; ; formiranje « ; nove osobne forme» ; kao tehničke podloge za vanjsko izražavanje sklopova doživljaja kroz u-svojene i reprezentirane socio-estetički normativne sadržaje-scenarije ; suigra s vanjskim gledateljem. Unutrašnja udvojenost glumca odražava se u stavu i izrazu njegova tijela u izvedbi, a ta tehnička činjenica da svaki svoj čin istodobno vrši i s posebnom pažnjom promatra, stavlja glumca – i njegova suigrača – u posebnu egzistencijalnu priliku, u teatru u teatru, a onda možda i u teatru izvan teatra: da nadzire i (pre)usmjerava izvedbu čina, pa onda i prijenos njegova značenja i afektivnog potencijala, da vlada sobom i ovladava drugima, ali, po Gavelli, s punom svijesti o « ; estetskoj i socijalnoj odgovornosti vlastitoga stvaranja» ; , stvaranja vlastite umjetnosti, stvaranju sebe i iznimne zajednice. O zastupanju književnosti u Gavellinom teatru može biti riječi samo u onoj mjeri u kojoj radnja (koja jest distinktivno obilježje jednog književnog roda), a onda i estetska normativnost književnog djela, uvijek dakako u « ; fundamentalnoj i organskoj» ; vezi sa « ; socijalnim gibanjima i kulturnim sistemom» ; , mogu poslužiti kao formativni elementi i strukture i sadržaja normativnog scenarija glumčeve i gledateljeve emancipacije u perspektivi prema « ; novome teatru» ; . Stoga bi se Gavellin teorijski izvod mogao opisati jedino kao paradoksalni poduhvat: dramsko-literarni teatar umetnut u teoriju novog teatra, a posebno glume, stvarno aktivne glumčeve i potencijalno aktivne gledateljeve.
Gavella; glumac; gledatelj; teorija; književnost; novi teatar
nije evidentirano
engleski
Gavella's (theoretical) actor-spectator on the pathway to new theatre
nije evidentirano
Gavella; actor; spectator; theory; literature; new theatre
nije evidentirano
Podaci o prilogu
158-168-x.
2003.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Branko Hećimović
Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Podaci o skupu
pozvano predavanje
01.01.2003-01.01.2003
Osijek, Hrvatska