( Association between personality traits and time-sharing factors )
Izvornik: XIV. dani psihologije u Zadru / Ćubela Adorić, V., Manenica, I. i Penezić, Z. (ur.). - Zadar :
Skup: XIV. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 26.-29. 5. 2004
Ključne riječi: osobine ličnosti; EPQ; MMPI; faktori simultanog djelovanja; simultani zadaci; vježba; individualne razlike
( personality traits; EPQ; MMPI; individual differences; time-sharing factors; concurrent tasks )
Cilj rada bio je ispitati povezanost između nekih osobina ličnosti i faktora izoliranih u uvjetima pojedinačne i simultane primjene različitih perceptivno-motoričkih zadataka. U ispitivanju je sudjelovalo 111 studenata psihologije koji su u pojedinačnim uvjetima primjene obavljali 7 jednostavnih zadataka, a u simultanim uvjetima primjene 14 složenih zadataka. I jednostavne i složene zadatke ispitanici su rješavali u više navrata tijekom 10 uzastopnih dana. Njihovi učinci dobiveni na niskoj (prva tri dana), srednjoj (sljedeća četiri dana) i visokoj razini (posljednja tri dana) uvježbanosti faktorizirani su zasebno. Rezultati provedenih analiza su pokazali da vježba nije značajnije utjecala na faktorsku strukturu zadataka, jer su sukladna faktorska rješenja dobivena na sve tri razine uvježbanosti. Na svakoj pojedinoj razini vježbe izolirana su tri faktora jednostavnih zadataka i tri faktora složenih zadataka. Rezultati na tim faktorima korelirani su s odgovorima ispitanika na dva upitnika ličnosti: Eysenckovim EPQ-om i jednoj adaptaciji MMPI-a (Šverko, 1973) kojom se mjeri neurotizam distimičnog tipa i neurotizam histerijsko-psihopatskog tipa. Dobivene korelacije u velikoj većini nisu dosegle razinu statističke značajnosti. Od tri faktora jednostavnih zadataka postojanu povezanost s mjerama ličnosti distimičnog tipa, i na niskoj i na visokoj razini vježbe, iskazao je samo faktor jednostavnog posrednog slijeđenja. S druge strane, s osobinama ličnosti nije značajno korelirao niti jedan faktor simultanog djelovanja. Jedino je faktor simultanog djelovanja u zadacima izbornog reagiranja utvrđen na početnoj razini vježbe bio značajno povezan s razinom aktivacije koja je određena na hipotetskom kontinuumu gdje su se na jednom kraju nalazili stabilni ekstroverti, a na drugom kraju nestabilni introverti. Ovakvi nalazi su u suglasju s podacima dobivenim u našem ranijem istraživanju (Jerneić i Šverko, 1994) gdje također nije ustanovljena povezanost osobina ličnosti s faktorima simultanog djelovanja što upućuje na zaključak da osobine ličnosti vrlo vjerojatno nemaju većeg udjela u objašnjenju individualnih razlika pri simultanom djelovanju.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 0130406