Razvoj fonološke svjesnosti i učenje čitanja: trogodišnje praćenje (CROSBI ID 109974)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Kolić-Vehovec, Svjetlana Razvoj fonološke svjesnosti i učenje čitanja: trogodišnje praćenje // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 39 (2003), 1; 17-32-x

Kolić-Vehovec, Svjetlana

Razvoj fonološke svjesnosti i učenje čitanja: trogodišnje praćenje

Cilj ove studije bio je longitudinalno praćenje razvoja različitih aspekata fonološke svjesnosti i vještine čitanja od perioda prije polaska u školu do kraja trećeg razreda osnovne škole. Sudionici istraživanja bili su 50 djece školskih obveznika koja su pohađala vrtić. Ispitana je fonološka svjesnost, te fluentnost čitanja djece prije polaska u školu, na početku i na kraju prvog razreda, te na kraju trećeg razreda, kada je ispitana i točnost čitanja. Rezultati su pokazali da su djeca koja su znala čitati prije polaska u školu imala razvijeniju fonološku svjesnost od nečitača i ta se razlika zadržava do kraja prvog razreda. Prednost čitača u fluentnosti čitanja u odnosu na nečitače zadržava se do kraja trećeg razreda. Regresijska analiza je pokazala da su sposobnost fonološke analize i sinteze prije polaska u školu, uz intelektualnu zrelost za školu, značajni prediktori fluentnosti čitanja na kraju prvog razreda. Sposobnost izostavljanja fonema na početku prvog razreda, posebno izostavljanje zadnjeg fonema, dodatno značajno doprinosi prognozi fluentnosti čitanja na kraju prvog razreda. Sposobnost fonološke analize i izostavljanja fenema na početku prvog razreda značajni su prediktori fluentnosti čitanja na kraju trećeg razreda. Ovi rezultati pokazuju da su osnovni aspekti fonološke analize i sinteze preduvjeti za početno savladavanje čitanja, dok se složenije forme fonološke analize razvijaju pod utjecajem poduke u čitanju.

fonološka svjesnost; fluentnost čitanja; točnost čitanja

Development of phonological awareness and learning to read: Three-years Longitudinal Study

phonological awareness; reading fluency; reading accuracy