Božić i navještaj muke u pjesmama Bara Boškovića (CROSBI ID 110377)

Turkalj, Lucija Božić i navještaj muke u pjesmama Bara Boškovića // Povijesni prilozi, 22 (2003), 24; 51-79-x

Turkalj, Lucija

Božić i navještaj muke u pjesmama Bara Boškovića

Za mnoge svoje pjesme Baro Bošković je pronalazio nadahnuće u Kristovom rođenju i Muci. U analizi njegovih pjesama od posebne su važnosti motivi i simboli te književni utjecaji klasičnih i ranosrednjovjekovnih autora i kršćanske tradicije. Simbolika pjesama nosi utjecaje baroknih crkvenih prikazanja i uz njih vezane kršćanske predaje. Među antičkim autorima Baro se najviše prepoznavao u Ovidiju, što je vidljivo u prikazivanju emocija, karakteru heksametra i elegijskog distiha te u retoričnosti poezije. Deminutive i smisao za malenost u epigramima pronašao je kod Katula, a filozofsku okosnicu za ekloge i utkivanje sadržaja ranokršćanske poezije daje mu alegorično tumačenje Vergilija u arkadskoj tradiciji. Od kršćanskih autora valja spomenuti Prudencija, sv. Paulina iz Nole, Venancija Fortunata i pisce Latinske Antologije. U prizorima vjerno predočenih ratnih stradanja prisutni su pisci epske i mitološke tematike - Stacije, Lukan, Vergilije i tragičar Seneka. Pravila gradnje kvantitativnog, ponegdje i kvantitativno-akcenatskog stiha određuju čvrstu formu, a sadržaj pjesama obiluje elementima baroka: ljupkošću, vidnim i zvučnim kontrastima, nabujalošću izraza i patosom.

Baro Bošković; pjesništvo; Božić

Christmas and a Foretaste of the Passion in Baro Bošković's Poetry

Baro Bošković; poetry; Christmas