Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo (CROSBI ID 341018)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Stanić, Sanjin
Kaštelan-Mrak, Marija
hrvatski
Multinacionalna poduzeća - organizacija i utjecaj na gospodarstvo
Multinacionalna poduzeća definiramo kao poduzeća koja imaju velika ulaganja ili vlasništvo nad imovinom koja se nalazi u dvije ili više država. Karakterizira ih da internu razmjenu pretvaraju u međunarodnu i obratno, a alokacija kapitala ima karakter direktnih stranih investicija. Da bi poduzeća započela širiti svoju strukturu na međunarodnom tržištu, moraju biti ispunjeni neki preduvjeti. U formuliranju tih teorija polazište je teorija transakcijskih troškova. Nadovezujući se na nju i proširujući je za čimbenike lokacije i specifičnih organizacijskih prednosti Dunning je formulirao OLI model ekspanzije multinacionalki. FDI se mogu realizirati osnivanjem vlastitih poduzeća u obliku podružnica, ili kupnjom vlasničkih udjela u poduzećima zemlje domaćina. Prilikom realizacije ulaganja, MNP odlučuju za geeenfield investicije ili kupovinu rezidentnog poduzeća. Obično poduzeća sa većim intenzitetom istraživanja i razvoja radije odabiru greenfield investicije, dok velika i diverzificirana poduzeća odabiru akvizicije. Da bi minimizirali rizik, MPV ponekad odabiru ulazak na tržište uz pomoć domaćih partnera stvarajući novo poduzeća u kojem oba imaju udjele. To je i pristup OMV-a prilikom ekspanzije u srednjoj Europi. O utjecaju MNP na zemlje domaćina vode se rasprave pro et contra. Dok neki ističu pozitivno djelovanje FDI-a ne ekonomije domaćina, mnogi kritičari tvrde da postoje i brojni problemi poput konkuriranja lokalnim proizvođačima, odlijevom kapitala repatrijacijom profita, porasta nezaposlenosti, a ponekad i problemi na području kršenja ljudskih i radničkih prava. OMV je najveće austrijsko te srednjeeuropsko industrijsko poduzeće. U proteklih 15 godina, primjenom ekspanzivne strategije, postalo je pravo regionalno srednjeeuropsko multinacionalno poduzeće sa operacijama maloprodaje u 12 zemalja. Do 2008. namjerava proširiti udio u srednjoj Europi sa 12 na 20 % i pozicionirati se kao vodeći brand u maloprodaji goriva te drugih artikala te usluga potrošačima.
organizacija; multinacionalna poduzeća; utjecaj na gospodarstvo; OMV; Hrvatska
nije evidentirano
engleski
Multinacional Companies- Organization And Impact To Economy
nije evidentirano
organization; multinacional companies; impact to economy
nije evidentirano
Podaci o izdanju
73
04.04.2005.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Ekonomski fakultet, Rijeka
Rijeka