Autori: Repanić-Braun, Mirjana
Naslov: Djela bečkog slikara Antona Herzoga u Valpovu i Vukovaru
( Works of the Viennese Painter Anton Herzog in Valpovo and Vukovar )
Izvornik: Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 28 (2004), 28; 176-187
Ključne riječi: Slikarstvo; barok; Anton Herzog; Valpovo; Vukovar; Beč; Grossstelzendorf
( Painting; Baroque; Anton Herzog; Valpovo; Vukovar; Vienna; Grossstelzendorf )
Na glavnome oltaru u Župnoj crkvi Bezgrešnoga začeća Bl. Dj. Marije u Valpovu nalazi se slika Bezgrešnog začeća, ikonografski preciznije određena kao prikaz Marije Pobjednice. Formalno stilske značajke te monumentalne kompozicije, slikane prema grafičkoj varijanti istoimenoga djela Carla Marattija, određuju njezinu pripadnost kistu švapsko-bečkog akademskog slikara Antona Herzoga (Hertzoga), koji je tijekom svojega relativno kratkog života (Hiltenfingen, 1692. – Beč, 1740.) slikao oltarne pale za crkve u Beču, Wiedenu, Groβ stelzendorfu, Passauu, Kardašovim Řečicama, Valpovu i Vukovaru. Valpovačka je slika bila signirana i prema zapisima datirana 1737. godine, ali danas ni potpis ni datacija više nisu uočljivi na slikanoj površini. Pogrešno odčitavanje nekada vidljive signature rezultiralo je upravo pripisivanjem te kvalitetne oltarne pale nepostojećem slikaru A. Hertroyu. Za odabir bečkoga slikara najvjerojatnije je bio zaslužan donator valpovačke crkve i valpovački vlastelin, barun Petar Antun Hilleprand von Prandau, svojevremeno carski namjesnik u Beču. Valpovačka slika nije jedini rad Antona Herzoga u sjevernoj Hrvatskoj. Isti je slikar godine 1735. za Kapelu sv. Roka u Vukovaru naslikao oltarnu palu s prikazom svetaca zaštitnika od kuge, na kojoj je u donjem desnom dijelu pronađena njegova signatura. U ovome radu Antonu Herzogu također se pripisuje autorstvo nekadašnje glavne oltarne pale u vukovarskoj Franjevačkoj crkvi sv. Filipa i Jakova. Slika je bila ukradena 1991. godine u vrijeme opsade Vukovara i otada joj se zameo svaki trag. Zahvaljujući postojećoj fotodokumentaciji i komparativnoj analizi ustanovljeno je da je ta izuzetno kvalitetna oltarna pala bila jedan od Herzogovih najboljih radova. Herzogu pripisane oltarne slike u slavonskim crkvama uspoređene su s njegovim potpisanim djelima u Crkvi sv. Andrije u Groβ stelzendorfu, koje su po svojim formalnim značajkama najbliže našim primjerima.
Projekt / tema: 0020006
Google Scholar: Djela bečkog slikara Antona Herzoga u Valpovu i Vukovaru