( Emotional intelligence: use and abuse of the promising construct )
Izvornik: Tradicija i savremenostBanja Luka :
Skup: tradicija i savremenost
Mjesto i datum: Banja Luka, BiH, 10-12.11.2004.
Ključne riječi: emocionalna inteligencija; konstruktna valjanost; mjerenje emocionalne inteligencije
( emotional intelligence; construct validity; measures of EI )
Emocionalna inteligencija je pojam koji se posljednjih desetak godina često spominjao u psihološkoj javnosti. Uzrok tome je bio u sve većem zanimanju psihologa za područje emocija kao snažne motivacijske osnove ponašanja, kao i otvaranje područja inteligencije za proučavanje kognitivnih procesa i inteligentnog ponašanja osobe u svakodnevnom životu i okruženju. Naziv, definiranje i prva istraživanja emocionalne inteligencije vezuju se uz imena dvojice autora Johna Mayera i Petera Saloveya. Oni su svojstveno znanstvenoj metodologiji pomalo, ali sustavno razvijali instrumentarij za procjenu EI i paralelno s tim određenje samog pojma. Golemu je popularnost emocionalna inteligencija dosegla pojavom knjige Daniela Golemana, psihologa ali i dugogodišnjeg kolumniste New York Timesa. On je pojam EI suprotstavio pojmu akademske inteligencije, izabirući efektne primjere koji su naglašavali superiornost emocionalne inteligencije u prognozi različitih oblika uspješnosti u svakodnevnom životu pojedinca. Golemanova knjiga je dvije godine bila bestseler u SAD, a konačni rezultat je bilo nekritično širenje okvira definicije, ali i mogućnosti prognoze realnih kriterija. Čini se da se euforija oko emocionalne inteligencije pomalo stišala, pa ulazimo u period kada se “ hladne glave” provjeravaju efekti koje je konstrukt emocionalne inteligencije ostavio u psihološkoj znanosti. Pojavljivanje radova u prestižnim svjetskim časopisima i knjigama o teoriji inteligencije, kao i instrumenata za njenu procjenu, pokazuje da je u svjetskim relacijama emocionalna inteligencija došla do razine « ; konstrukta koji obećava» ; . Produbljuje se konceptualizacija i operacionalizacija konstrukta EI i sve je više empirijski utemeljenih podataka o njenoj konstruktnoj, konvergentno-divergentnoj i prognostičkoj valjanosti.
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Ostalo
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija