Autori: Baloban, Stjepan
Naslov: Socijalno djelovanje svećenika. Poticaji dr. Vilka Anderlića (1882.-1957.)
( Social activities of priests. Initiatives by Dr. Vilko Anderlić (1882.-1957.) )
Izvornik: Diacovensia. Teološki prilozi (1330-2655) 12 (2004), 2.(14); 227-239
Ključne riječi: sociologija; socijalno pitanje; socijalna dimenzija kršćanstva; socijalno djelovanje svećenika; socijalni govor
( Sociology; social issue; Sozialdimenzion of Christianity; Social activities of the priests; social discourse )
Prema uglavnom neobrađenoj literaturi, članak obrađuje zanimanje i poticaje dr. Vilka Anderlića u odnosu na socijalno djelovanje svećenika u prvoj polovici dvadesetog stoljeća u Hrvatskoj. Tema je važna i zbog toga što socijalno djelovanje svećenika u tom vremenskom razdoblju još uvijek nije znanstveno istraženo. Autor ukazuje na značenje koje Anderlić daje rješavanju socijalnog pitanja pišući knjigu pod nazivom 'Socijologija' (1912.), koja je prva takve vrste u hrvatskoj teološkoj literaturi. Središnja točka rada, pod nazivom 'Svećenik je dužan socijalno djelovati', bavi se pitanjem svećenikova socijalnog djelovanja. Prema Anderliću, svećenikovo socijalno djelovajne ide u dva smjera: u crkvi i u susretanju s vjernicima te kulturno i materijalno djelovanje svećenika. Za Anderlića je svećenikovo socijalno djelovanje sastavni dio njegova života i pastoralnog djelovanja ; svećenik treba biti aktivan kako 'ad intra', tako posebno 'ad extra'. U trećem dijelu autor raspravlja o aktualnosti Anderlićeva socijalnog govora danas, posebno na pastoralno-praktičnoj razini. Autor u zaključku tvrdi da je u hrvatskoj Crkvi potrebno mijenjati mentalitet prema kojemu se svećenici i Crkva trebaju brinuti isključivo za duhovno, a socijalno djelovanje se ograničuje na prakticiranje kršćanskog caritasa. U tom kontekstu je Anderlić kao svećenik-župnik i kao intelektualac poticaj današnjim svećenicima.
Projekt / tema: 0203007
Teologija
Google Scholar: Socijalno djelovanje svećenika. Poticaji dr. Vilka Anderlića (1882.-1957.)