Autori: Sindik, Joško
Naslov: Rezultati istraživanja ovise o ponašanju uzoraka ispitanika kod odgovaranja na upitnike
( the results of the reasearch depend about behaviour samples of the participants while respond on questionnaires )
Izvornik: Školski vjesnik (0037-654X) 55 (2006), 1-2; 119-127
Ključne riječi: ekstremne; Likert; procjene; skala; testovno ponašanje
( extreme; Likert; estimations; scale; test behavior )
Pretpostavljeno je da bi ekstremne vrijednosti procjena na upitnicima koji posjeduju Likertovu skalu mogle poslužiti kao indikatori testovnog ponašanja određene grupe ispitanika. Prikazani su rezultati tri istraživanja u kojima je kontrolna skala "ekstremnih procjena" (analogna tzv. "?-skali“ MMPI ) određena kao broj korištenih ekstremnih vrijednosti procjena na skalama Likertova tipa, koju svaki ispitanik koristi za svaku česticu nekog upitnika. Zatim su uspoređivane različite skupine ispitanika, studenata različitih studijskih grupa na Sveučilištu u Zagrebu, tijekom 1986. do 1988. godine, a u odnosu na rezultate na tzv. „ skali ekstremnih procjena“ : studenti psihologije, socijalnog rada, geodezije, informatologije, stranih jezika (francuski), građevine. U svim je slučajevima utvrđeno da ispitanici-studenti psihologije postižu u prosjeku statistički značajno različite rezultate u odnosu na ostale skupine ispitanika, u smislu većeg broja "neutralnih" a manje "ekstremnih" vrijednosti procjena na skalama Likertova tipa. Potencijalni razlog tomu može biti "opreznost" kod odgovaranja studenata psihologije na postavljene upite, ili pak težnja izbjegavanja davanja informacija o sebi, kako se tumače i rezultati na „ ?-skali“ MMPI. Rezultati međutim upućuju i na mogućnost da se ekstremne vrijednosti procjena na skali Likertova tipa mogu koristiti kao "grubi" indikatori testovnog ponašanja grupa ispitanika, posebno u svrhu odabira valjanih i primjerenih uzoraka određenih populacija u psihologijskim istraživanjima.
Google Scholar: Rezultati istraživanja ovise o ponašanju uzoraka ispitanika kod odgovaranja na upitnike