O distopiji na primjeru koristi i štete Zakona o zaštiti životinja (CROSBI ID 518772)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Marjanić, Suzana
hrvatski
O distopiji na primjeru koristi i štete Zakona o zaštiti životinja
Na primjeru aktualnoga Nacrta prijedloga Zakona o zaštiti životinja (ožujak 2006.) u tekstu analiziramo distopiju ljudskoga odnosa prema životinjskom, a komentare i reakcije na navedeni Nacrt pratit ćemo preko novinskih članaka i u okviru navedenoga promotrit ćemo etiku medijske reprezentacije životinjskoga. Navedimo primjer "Globusova" članka (28. travnja 2006.), koji je napisan kao komentar članka 17. stavka 1. spomenutoga Nacrta koji propisuje da se životinje "smije zaklati samo ako su prije klanja bile omamljene, osim ako se radi o klanju peradi i kunića u domaćinstvu za vlastite potrebe" te stavka 2. koji propisuje sljedeće: "Iznimno od stavka 1. ovoga članka, životinje se smije zaklati bez prethodnog omamljivanja samo u slučaju prisilnog klanja i pri obrednom klanju." Naime, u spomenutom Globusovu članku, koji apostrofira kako se spomenuta iznimka odnosi na halal i košer, intervjuirani islamski vjerski poglavar u Hrvatskoj fotografiran je u mesnici, a židovski vjerski poglavar s nožem u desnici, čime je ostvaren i vizualni komentar-potvrda navedenom zakonskom propisu. Ujedno, unatoč sve većim bio/etičkim inicijativama za zaštitu životinja, nešto manje, nažalost, i za njihova prava (naime, još uvijek postoji većinski zazor prema zahtjevu za pravima životinja), paradoksalno se javljaju novi oblici iskorištavanja životinja: npr. korištenje životinja kao umjetničkoga predmeta (Kacov transgeni albino ženka-kunić, himera GFP Bunny/Alba) te produkcija umjetnoga života umjetničkim strategijama genetskoga inženjeringa u okviru kojih Oron Catts, Ionat Zurr i Guy Ben-Ary (The Tissue Culture & Art Project) uzgajaju žive vlaknaste mikroorganizme kao žive skulpture (M. Gržinić 2003/2005.). Očito je da je etika odnosa prema životinjama u znaku distopije, etičke (moralne) shizofrenije (usp. Christa Blanke, Gary L. Francione), dakle, čak ne i antiutopije. Naime, distopija je negativna, a antiutopija neutralna ili nulta utopija – bez pozitivnog ili negativnog odnosa prema budućnosti (B. Polić, 1988.).
Nacrt prijedloga Zakona o zaštiti životinja (ožujak 2006.); bioetika; specizam
nije evidentirano
engleski
Dystopia on the Example of the Uses and Disadvantages of the Animal Protection Act
nije evidentirano
Draft Proposal of the new Animal Protection Act (March; 2006); bioethics; speciesism
nije evidentirano
Podaci o prilogu
77-79.
2006.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
5. Lošinjski dani bioetike : Simpozij Bioetika i nova epoha : Okrugli stol "Ideja i praksa hospicija i palijative skrbi" : knjiga sažetaka
Hrvoje Jurić
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo
Podaci o skupu
5. Lošinjski dani bioetike: Bioetika i nova epoha
pozvano predavanje
12.06.2006-14.06.2006
Mali Lošinj, Hrvatska