( Intellectual abilities and posttraumatic stress disorder: a retrospective study in croatian war veterans )
Izvornik: Sažeci priopćenja 17. Dana Ramira i Zorana Bujasa / Kamenov, Željka ; Jelić Margareta ; Jokić-Begić Nataša (ur.). - Zagreb : Školska knjiga d.d. , 2005. 55.
Skup: 17. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 15.-17.12.2005.
Ključne riječi: kognitivne sposobnosti; posttraumatski stresni poremećaj; klinička slika; veterani
( intellectual abilities; posttraumatic stress disorder; clinical features; war veterans )
Posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) predstavlja psihopatološku reakciju na objektivni traumatski događaj. Način reagiranja na traumatsko iskustvo determiniran je osobinama same traumatske situacije, svim karakteristikama pojedinca pogođenih traumom, te posttraumatskim socijalnim okruženjem. Rezultati dosadašnjih studija govore o inteligenciji kao varijabli koja ima utjecaja u samoj pojavi poremećaja, no nije ispitivan odnos intelektualnih sposobnosti i kliničke slike poremećaja. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi ulogu intelektualnih sposobnosti u moderiranju intenziteta i kliničke slike posttraumastkog stresnog poremećaja (PTSP). U istraživanje je bio uključen 151 sudionik muškog spola, koji su u svojoj anamnezi imali neposredno vojno borbeno iskustvo u HV-u. Kod svih sudionika je dijagnosticiran PTSP na dva neovisna načina (psihijatrijski i psihometrijski). Primjenjen je test kognitivnih sposobnosti (Revidirana Beta serija). Tijekom kliničkog intervjua su prikupljeni i ostali relevantni demografski podaci (obrazovni, radni i bračni status). Stupanj izloženosti stresnom iskustvu je glavni prediktor intenziteta PTSP-a. Brojnost i čestina traumatskih događaja pozitivno je povezana sa intenzitetom poremećaja. Kognitivne sposobnosti dodatno i značajno doprinose predikciji intenziteta poremećaja, pri čemu se kao vodeći ističe faktor sposobnosti perceptivnog rezoniranja i razumijevanja prostornih odnosa. Kognitivne su sposobnosti negativno povezane s intenzitetom poremećaja. Kognitivne sposobnosti sudjeluju i u moderiranju kliničke slike poremećaja. Niži kognitivni status povezan je sa simptomima pretjerane pobuđenosti (noćne more sa naglim buđenjima, neinhibirano nasilno ponašanje, osjećaj gubljenja pamćenja) i emocionalne otupjelosti. Viši kognitivni status povezan je s kognitivnim proradama traumatskih iskustava.
Projekt / tema: 0130494