( Secondary traumatization in wives of veterans suffering from PTSD )
Izvornik: Suvremeni pristup dijagnostici i terapiji poremećaja uzrokovanih stresom, sažetak radova / Kozarić-Kovačić, Dragica (ur.). - Zagreb : KB Dubrava, Hrvatsko psihijatrijsko društvo , 2006. 18.
Skup: Simpozij: Suvremeni pristup dijagnostici i terapiji poremećaja uzrokovanih stresom
Mjesto i datum: Rabac, Hrvatska, 01-03.06.2006.
Ključne riječi: Posredna traumatizacija; žene; veterani; PTSP; kvaliteta života
( Secondary traumatization; wife; veterans; PTSD; quality of life )
Pozadina istraživanja: Jedna od najčešćih posljedica ratne psihotraumatizacije je posttraumatski stresni poremećaj koji sa svojim specifičnim simptomima ima značajan utjecaj na socijalno funkcioniranje oboljelih veterana. Poteškoće u funkcioniranju možda su i najočitije unutar obitelji, koja bi s jedne strane trebala bitistup emocionalne podrške svom bolesnom članu, ali s druge strane najviše pati zbog stanja tog člana obitelji. Dosadašnja istraživanja govore u prilog tome da supruge traumatiziranih veterana čine visoko rizičnu populaciju i imaju povišenu razinu emocionalnih problema. Emocionalne smetnje manifestiraju se kroz različite oblike koji uključuju stres, napetost, depresivnost, somatske pritužbe, sniženo samopoštovanje i niz drugih psihijatrijskih simptoma. Ova rad usmjeren je na supruge branitelja Domovinskog rata oboljelih od PTSP i njihove psihosocijalne probleme te različite spekte zadovoljstva kvalitetom života. Ciljevi analize: - ispitati razinu posredne traumatizacije supruga veterana koji boluju od PTSP-a - ispitati intenzitet emocionalnih smetnji i razinu percipirane kvalitete života supruga veterana koji boluju od PTSP-a - ispitati odos između posredne traumatizacije, intenlziteta emocionalnih smetnji i percipirane kvalitete života supruga veterana koji boluju od PZSP-a - Ispitanici i metoda: Ispitanice su 55 supruga ratnih veterana koji su se tijekom 2004. i 2005.g. liječili u Centru za psihotraumu te imaju dijagnosticiran PTSP. Ispitanice su pozivane u Centar za psihotraumu Rijeka gdje je proveden intervju i primjenjeni sljedeći samoprocjenski upitnici: Upitnik posredne traumatizacije, Kratka lista simptoma (Brief Symptom Inventory) i Upitnik zadovoljstv kvalitetom života (MANSA). Rezultati: Deskriptivna analiza podataka ukazuje da supruge veterani izvještavaju o visokoj razini simptoma posredne traumatizacije. Dobivena je statistički značajna povezanost razine posredne traumatizacije, intenziteta emocionalnih smetnji i percipirane kvalitete života. Ispitanice koje izvještavaju o većoj razini simptoma posredne traumatizacije imaju veći intenzitet emocionalnih smetnji i manje su zadovoljne kvalaitetom života.
Projekt / tema: 0062055, 0062056
Kliničke medicinske znanosti,Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita,Psihologija