Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi (CROSBI ID 521302)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Marjanić, Suzana Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi // Četvrti hrvatski slavistički kongres (zbornik sažetaka) / Marko Samardžija (ur.). Zagreb: Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkog društva, 2006. str. 260-261.-x

Podaci o odgovornosti

Marjanić, Suzana

hrvatski

Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi

U okviru postavke Anđelka Hundića (1985.) prema kojoj zenitizam određuje kao prvi kontrakulturni pokret na ovim prostorima, zenitističke večernje i dadaističke provokacije pokušat ćemo promatrati kao prve hrvatske (teorijske) performanse. Zenitističke večernje Marijana Mikca, koje je 1923. godine održavao u Baniji (Sisak, Topusko i Petrinja), interpretiramo prema nedavno objavljenoj prepisci između Marijana Mikca i zenitozofa Ljubomira Micića (za čije je objavljivanje zaslužna Vidosava Golubović), u kojima je, između ostaloga, opisao zenitističke večernje na kojima je posjetitelje upoznavao sa zenitizmom te s vlastitim pjesmama iz zbirke "Efekt na defektu" (1923.) i fragmentima iz tada neobjavljenoga romana "Fenomen majmun" (1925.). Ukratko: predavanja Marijana Mikca, koja je organizirao u svrhu promocije zenitizma (usp. B. Donat, 2004.), mogu se podvesti pod nazivnik zenitistički teorijski performans. Jednako tako u avangardni teorijski performans možemo ubrojiti i "Dadaističku matineju" koja je kao kolektivni nastup pjesničko-likovne skupine ostvarena estetskom provokacijom 20. kolovoza 1922. u osječkom Royal-kinu, a kao prva dadaistička manifestacija u Hrvatskoj, koju je organizirao dadaistički predvodnik Dragan Aleksić (usp. B. Brlenić-Vujić, 2004.). U razmatranje prvih performansa te happeninga u Hrvatskoj okvirno ćemo uvrstiti i dadaističku predstavu "Oni će doći" (naime, u kolaž tekstova uvrstili su istoimeni Marinettijev tekst-sintezu), koju je izvela gimnazijska grupa Traveleri 16. prosinca 1922. pred maturu u gimnastičkoj dvorani I.. realne gimnazije u Zagrebu, a koju je Marijan Susovski (1997.) atribuirao našim prvim "happeningom", pri čemu odrednicu happening postavlja u navodnike. Kako je "happening" završio dovođenjem živog magarca na scenu, što je za profesore bio vrhunac provokacije, izvođačima je savjetovano da školovanje završe negdje drugdje, ili kao što je direktor gimnazije mladim anarhoidnim avangardistima otvoreno savjetovao: "Dečki, najbolje da bežite" (usp. V. Horvat-Pintarić, 1978.).

zenitizam; dadaizam; performans

nije evidentirano

engleski

Zenithist evenings and Dadaist provocations as the first Croatian examples of (theoretical) performance art

nije evidentirano

Zenithism; Dadaism; performance art

nije evidentirano

Podaci o prilogu

260-261.-x.

2006.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Četvrti hrvatski slavistički kongres (zbornik sažetaka)

Marko Samardžija

Zagreb: Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkog društva

Podaci o skupu

Četvrti hrvatski slavistički kongres

pozvano predavanje

05.09.2006-08.09.2006

Varaždin, Hrvatska

Povezanost rada

Etnologija i antropologija