crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 267012

Zbornik radova

Autori: Bezinović, Petar
Naslov: Definicija i poticanje ključnih kompetencija u europskom obrazovanju - Doprinos oslobađanju ljudskih potencijala
( Definition and promoting of key competences in European education - Contribution to the development of human potentialities )
Izvornik: Ljudski potencijali kroz životni vijek / Jelčić, Jasminka ; Lopižić, Josip ; Lugović, Gina ; Sušanj, Zoran (ur.). - Šibenik : Hrvatsko psihološko društvo , 2006. 8-9.
Skup: 14. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum: Šibenik, Hrvatska, 25. - 28. listopada 2006.
Ključne riječi: ljudski potencijali; obrazovanje
( human potentialities; education )
Sažetak:
Ideja o važnosti aktualizacije ljudskih potencijala, koja je snažno isticana od strane humanističke struje u psihologiji šezdesetih godina prošloga stoljeća, postupno je postala dominantna paradigma i u svjetskom obrazovanju. Učeniku/studentu usmjeren pristup koji se danas proklamira u svim razvijenim sustavima obrazovanja, ima upravo za cilj osiguravanje odgovarajuće podrške za optimalan razvoj svakog pojedinca. Na razini suvremene politike obrazovanja u Europi snažan je utjecaj projekta OECD-a (1998.-2002.) o definiciji i selekciji kompetencija važnih za uspješan život pojedinca i dobro funkcionirajuće društvo. Istraživanjem se došlo do konsenzusa o kompetencijama koje su ključne za osobnu, socijalnu i ekonomsku dobrobit osobe u suvremenom svijetu. Suočavanje s kompleksnim zahtjevima životne stvarnosti u svim područjima kojima se pojedinac bavi, traži razvoj viših razina kognitivne kompleksnosti, kritičko mišljenje, reflektivnost i holistički pristup. Osoba mora misliti za sebe, preuzimati kontrolu nad vlastitim ponašanjem, proaktivno poduzimati akcije, kreirati vlastiti život a ne glumiti po tuđim scenarijima. Po ovom pristupu (DeSeCo, 2002.) tri kategorije ponašanja predstavljaju konceptualne temelje za definiranje ključnih kompetencija – (1) autonomno djelovanje, (2) interaktivno korištenje znanja, vještina i sredstava te (3) interakcija u heterogenim skupinama. Autonomno djelovanje obilježavaju kompetencije sposobnosti zaštite vlastitih prava, interesa, odgovornosti, ograničenja i potreba ; sposobnost planiranja i provedbe vlastitih životnih planova i osobnih projekata te sposobnost poduzimanja akcija u širem kontekstu. Interaktivno korištenje znanja i vještina obilježavaju kompetencije interaktivnog korištenja jezika, simbola i tekstova ; sposobnosti interaktivnog korištenja znanja i informacija te sposobnosti korištenja novih tehnologija. Interakcija u heterogenim skupinama se odnosi na sposobnost dobrog komuniciranja s drugim ljudima ; sposobnost efikasnog surađivanja te sposobnost konstruktivnog rješavanja sukoba. Ovaj je konceptualni okvir poslužio za detaljno istraživanje o tome koje bi se kompetencije, vitalne za uspješan život u suvremenom društvu, trebale razvijati u obveznom obrazovanju u Europi (Eurydice, 2000). Istraživanje je rezultiralo Preporukom Europske komisije Europskom parlamentu i Vijeću Europe (2005.) za uključivanjem osam ključnih kompetencija u sve kurikulume obveznog obrazovanja: 1) komunikaciju na materinskom jeziku ; 2) komunikaciju na stranim jezicima ; 3) kompetencije u matematici, znanosti i tehnologiji ; 4) digitalne kompetencije ; 5) vještine učenja ; 6) interpersonalne, interkulturalne, socijalne i građanske kompetencije ; 7) poduzetništvo ; 8) kulturnu ekspresivnost. Pretpostavlja se da će poticanjem i razvojem ovih kompetencija građani Europe osloboditi svoje potencijale autonomnog ponašanja koje će im omogućiti uspješan život i ostvarenje vlastitih ciljeva u socijalno pravednom društvu.
Vrsta sudjelovanja: Plenarno
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 0100502, 0100999
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Stručni
Znanstvena područja:
Psihologija,Pedagogija



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4