Autori: Čorkalo Biruški, Dinka
Naslov: Vezanost za zemlju i vezanost za narod: dvije strane iste medalje?
Izvornik: XVII. Dani Ramira i Zorana Bujasa. Knjiga sažetaka / Kamenov, Željka ; Jelić, Margareta ; Jokić Begić, Nataša (ur.). - Zagreb : Školska knjiga , 2005. 42.
Skup: XVII. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 15. - 17. 12. 2005
Ključne riječi: patriotizam; nacionalizam; međugrupni odnosi
Naciju je moguće definirati na barem dva načina. Prema jednoj koncepciji, civilnoj, nacija se definira na temelju teritorijalnih granica, pa se nacijom smatraju svi građani jedne države, koji žive unutar istog teritorija, neovisno o njihovom etničkom, jezičnom, kulturalnom ili religijskom porijeklu. Prema drugoj koncepciji, kulturalno-etničkoj, nacijom se smatraju pojedinci koji dijele neke zajedničke karakteristike: porijeklo, jezik, kulturu, povijest, religijsku pripadnost i zajedničku sudbinu. Ove dvije vrste definicija nemaju samo različit značaj za opis država kao političkih zajednica, one impliciraju i različite definicije nacionalnog identiteta, u smislu psihološki relevantnog osjećaja pripadnosti i vezanosti za određenu (nacionalnu) grupu: civilna je koncepcija nacije inkluzivnija, dok je etničko-kulturalna ekskluzivnija, pri čemu pretpostavlja da osobe moraju posjedovati neka “ specifična obilježja” da bi ih se smatralo pripadnicima nacije. Ako je točno da ove koncepcije imaju posljedica i za snagu identifikacije, tada je opravdano očekivati i to da će te različite vrste identifikacija imati različite posljedice za odnos prema pripadnicima vanjskih grupa. U istraživanju je sudjelovalo 535 sudionika: 271 američkih i 264 hrvatskih studenata. Budući da ove dvije države različito definiraju pojam nacije, pretpostavljeno je da će sudionici u različitom stupnju iskazati razinu civilnog i etničkog identiteta. Odmjereno je nekoliko oblika nacionalne vezanosti (nacionalni identitet, konstruktivni i slijepi patriotizam, te etnokulturalni patriotizam), kao i mjera socijalne distance prema pripadnicima vanjskih grupa. Rezultati su pokazali da se američki i hrvatski studenti razlikuju i po vrsti i po intenzitetu nacionalnih vezanosti, pri čemu američki studenti, suprotno očekivanjima, na svim oblicima vezanosti postižu više rezultate. Također se pokazalo i da je snaga unutargrupne vezanosti negativno povezana s odnosom prema drugima, izraženim u stupnju socijalne distance. Nalazi će se prokomentirati pod vidom implikacija koje unutargrupna vezanost ima za međugrupne odnose.
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Projekt / tema: 0130485
Izvorni jezik: ENG