Autori: Ivanković, Ante; Orbanić, Silvano; Caput, Pavo; Mijić, Pero; Konjačić, Miljenko; Ramljak, Jelena; Špehar, Marija; Bulić, Vesna
Naslov: Inventarizacija autohtonih pasmina goveda u Hrvatskoj
( Inventory of autochthonous cattle breeds in Croatia )
Izvornik: STOČARSTVO Časopis za unapređenje stočarstva (0351-0832) 60 (2004), 4; 243-257
Ključne riječi: inventarizacija; govedo; autohtone pasmine; održivost
( inventory; cattle; autochthonous breeds; sustainability )
Autohtone pasmine goveda dio su nacionalnih i globalnih genetskih resursa, čijem se očuvanju poklanja znatna pozornost. Sustavna zaštita autohtonih pasmina goveda u Hrvatskoj pokrenuta je devedesetih godina proteklog stoljeća, kroz uspostavu matičnih knjiga i novčanu potporu uzgajivačima uzgojno valjanih grla. Osmišljenim kontinuiranim uzgojnim radom nastoji se gubitak genetske originalnosti svesti na najmanju mjeru. Analizirano je stanje genetske strukture i održivosti programa zaštite hrvatskih autohtonih pasmina goveda. Istarsko govedo kao najbrojnija autohtona pasmina goveda dijelom je konsolidirano u genetskom pogledu, no bez jasne uzgojne i gospodarske strategije. Broj dostupnih linija i majčinskih rodova ne koristi se na osmišljen način u cilju očuvanja varijabilnosti, a efektivna veličina populacije stagnira. Procijenjena razina uzgoja u srodstvu istarskog goveda na temelju rodoslovlja umjerene je razine (0, 0175). Broj i distribucija bikovskih linija ukazuju na potrebu usmjerenje provedbe uzgojnog rada. Razina uzgoja u srodstvu slavonsko srijemskog podolca je veća (0, 0186). Brojno stanje populacije i distribucija grla ukazuju na postojeću ozbiljnost situacije i potrebu dodatnog osiguravanja njene opstojnosti (povećanje populacije, razdvajanje stada). Populacija buše u početnoj je fazi konsolidacije, a broj rasplodnih grla i interes uzgajivača daje nadu u održivost pasmine. Uz postojeće in situ programe očuvanja autohtonih pasmina nužno je zasnovati i primjerene ex situ programe, uz osmišljavanje programa gospodarskog korištenja. Aktualna razina novčanih poticaja uzgajivačima, uz nerazvijene programe gospodarskog korištenja, dovodi u pitanje održivost populacija autohtonih pasmina goveda koje su uglavnom u in situ programima očuvanja, bez pratećeg in vitro programa.
Projekt / tema: 0178074
Poljoprivreda (agronomija),Biotehnologija
Puni text rada: 271487.A_Ivankovic_Bua.pdf (tekst priložen 1. Vel. 2016. u 11:17 sati)