(RE)KONSTRUKCIJE IDENTITETA U UDŽBENIČKOJ PRODUKCIJI. Analiza sadržaja udžbenika za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas. (CROSBI ID 127512)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Marković, Jelena
hrvatski
(RE)KONSTRUKCIJE IDENTITETA U UDŽBENIČKOJ PRODUKCIJI. Analiza sadržaja udžbenika za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas.
Članak se bavi nastavnim materijalom za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas. Autorica isprva prati čitanke koje sadržajno pokrivaju više današnjih nastavnih predmeta, zatim čitanke za nastavu jezika, a od sredine 1960-ih, kada počinju kontinuirano izlaziti, samo udžbenike za nastavni predmet Priroda i društvo. Specifičnost odabrane građe vidi u tome što je riječ o prvim udžbenicima (a u prošlosti i prvim publikacijama) s kojima se djeca susreću i u tome što je riječ o udžbenicima koji predstavljaju mikrokozmos društva u kojem živimo što je naglašeno koncepcijom širenja koncentričnog kruga od privatnog do javnog univerzuma pojedinca raspoređeno u četiri razreda: dom i obitelj, uži zavičaj, širi zavičaj, domovina. Pojednostavljenost udžbeničkih sadržaja, sukladno dječjoj dobi, naglašava njihovu ideološku determiniranost posebno u vrijeme društvenih kriza. Promjenjivost sadržaja posljedica je složenih međuodnosa među ekonomskim, demografskim, kulturnim, tehnološkim i ideološkim strujanjima koja djeluju na svim razinama (obiteljskoj, lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i globalnoj). Iako udžbeničku produkciji ne možemo promatrati kao odraz realiteta u kojem živimo, ne možemo joj osporiti veliku kako prevratničku, tako i moć održanja društvenih odnosa. Autorica nastoji ukazati na udžbeničku produkciju kao mjesto na kojem se sukreira društveno sjećanje i društveni ''zaborav'' odnosno promatra ih kao dimenziju političke moći te kao mjesto sukreiranja individualnih i kolektivnih identiteta i socijalne konstrukcije djetinjstva i zbilje uopće.
školski udžbenici; identitet; djetinjstvo
nije evidentirano
engleski
Identity (Re)constructions through the Production of Text Books. Content Analysis of Text Books for the First Four Years of Primary School from 1945 till today.
nije evidentirano
text books; identity; childhood
nije evidentirano
Podaci o izdanju
43 (2)
2006.
67-94
objavljeno
0547-2504