crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 278657

Rad u postupku objavljivanja

Autori: Lamza Posavec, Vesna; Rihtar, Stanko
Naslov: Empirijska provjera mogućeg utjecaja publiciranih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje glasača
( Empirical Verification of the Possible Influence of Public Results of the Preelection Polls on Voting Behavior )
Izvornik: Društvena istraživanja (2007)
Status rada: prihvaćen
Ključne riječi: izborno ponašanje; utjecaj predizbornih anketa; bandwagon-učinak; underdog-učinak
( voting behavior; preelection polls influence; bandwagon effect; underdog effect )
Sažetak:
U istraživanju se nastojao procijeniti mogući utjecaj publiciranih rezultata predizbornih anketa na preferencije i namjeru izlaska na izbore. Pri tom se pošlo od pretpostavke da je izravan utjecaj na glasače moguć ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti: da su vidjeli ili čuli rezultate takvih anketa, da poznaju njihove rezultate i vjeruju u njihovu vjerodostojnost. Podaci su prikupljeni predizbornim istraživanjima javnoga mnijenja na reprezentativnim uzorcima punoljetnog stanovništva hrvatske, provedenima u posljednja tri dana izborne kampanje uoči izbora za Hrvatski sabor 2003. godine (N=1247) i prvoga kruga izbora za predsjednika Republike 2005. godine (N=1006). Rezultati ponajprije sugeriraju da je čak i teorijski utjecaj tada publiciranih istraživanja bio razmjerno malen: onih koji su bili u kontaktu s rezultatima istraživanja, vjerovali im i mogli ih točno reproducirati bilo je 11, 3 (izbori 2003.) odnosno 19, 2 posto (izbori 2005.). Nadalje, u obje izborne situacije svim pretpostavljenim uvjetima za realizaciju mogućeg utjecaja značajno su češće udovoljavale osobe koje su se izjašnjavale o izboru stranke odnosno kandidata i imale definirana izborna očekivanja, a u istraživanju iz 2003. godine i one koje su namjeravale izići na izbore. Što se izbornih preferencija tiče, rezultati istraživanja iz 2003. godine pokazuju da je onih na koje se teorijski moglo najviše utjecati bilo značajno više među potencijalnim glasačima tada drugoplasiranog SDP-a nego među biračima ostalih stranaka (što bi bilo u prilog underdog-hipoterzi o utjecaju na glasačko opredjeljenje), a u istraživanju uoči izbora 2005. godine značajno više među mogućim glasačima vodećeg kandidata Stjepana Mesića (što bi potvrđivalo bandwagon-hipotezu). Međutim, logističko-regresijska analiza pokazuju da su uočene razlike, kako u namjerama odazivanja izborima i izbornim očekivanjima tako i u namjerama glasovanja za SDP odnosno S. Mesića, pozitivno povezane s naobrazbom ispitanika i drugim demografskim osobinama ispitanika ali ne i s pokazateljima mogućeg utjecaja predizbornih istraživanja. Rezultati su u skladu s nalazima većine istraživanja provedenih u svijetu, a iz kojih proizlazi da nema uvjerljivih znanstvenih dokaza o izravnom utjecaju publiciranih rezultata istraživanja javnoga mnijenja na izborno ponašanje pojedinaca.
Projekt / tema: 0194104
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Sociologija,Psihologija



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4