Datum: 17. 02.
Godina: 2006
Stranica: 193
Mentor: Margeta, Jure ; Knezić, Snježana
Ključne riječi: Gospodarenje otpadom; optimalizacija sustava; VRP model; optimalizacija ruta; izbor lokacije
( Waste management; system optimization; VRP model; rute optimization; selection of location )
Gospodarenje otpadom, a posebno gospodarenje komunalnim otpadom, predstavlja jedan od složenijih problema u oblasti zaštite okoliša. Radi se o složenom sustavu u kojem je sustav prikupljanja komunalnog otpada bitan podsustav. U radu je sustav prikupljanja otpada analiziran primjenom sustavne analize i integralnog pristupa. Integralni pristup očituje se u primjeni integralnog upravljačkog koncepta "pokretač- pritisak-stanje okoliša-posljedice-mjere" u analiziranju sustava gospodarenja otpadom. Analiza cjelovitog sustava gospodarenja otpadom rezultirala je zaključkom o otvorenom prostoru za optimalizaciju transportnog sustava u njegovom djelu koji je u direktnoj vezi sa izborom tehnologije zbrinjavanja otpada. Daljnjom analizom samog sustava prikupljanja otpada došlo se do zaključka da se sustav može optimalizirati i na nižim razinama uvođenja podsustava daljinskog transporta odnosno optimalizacijom ruta prikupljanja. U radu su postavljene smjernice za modeliranje sustava prikupljanja otpada polazeći od utjecaja i posljedica koje izabrana varijanta može uzrokovati. Optimalizacija sustava prikupljanja otpada razmatrana je na tri razine: (1) operativna razina - optimalizacija sustava prikupljanja kroz izbor ruta prikupljanja i prijevoza otpada, (2) taktička razina - optimalizacija sustava prikupljanja kroz izbor lokacija pretovarnih stanica i (3) strateška razina - optimalizacija sustava prikupljanja kroz izbor tehnologije zbrinjavanja otpada. Za prvu i drugu razinu definirani su opći modeli optimalizacije i analizirane metode rješavanja. Za treću razinu optimalizacije predložen je višekriterijalni pristup u rješavanju problema. Kao primjer primjene modela korišten je otok Brač. Izvršena je optimalizacija ruta prikupljanja otpada među naseljima. U prvoj fazi postavljen je jednostavni cjelobrojni VRP model. Budući da je rješenje ovakvog modela vrlo složeno, problem se pokušalo pojednostavniti korištenjem višefaznog pristupa. Rješavanjem u dvije faze naišlo se na problem kreiranja automatiziranog implicitnog algoritma za prebrojavanje zadovoljavajućih ruta. Sve navedeno rezultiralo je korištenjem aproksimativne metode rješavanja - Clarke&Wright algoritma. Osim optimalizacije ruta izvršen je i izbor lokacije pretovarne stanice primjenom programske podrške WinQSB. Primjenom WinQSB-a analizirana je i lokacija postojećeg odlagališta s aspekta PLP problema. Utvrđeno je da se analizirani modeli mogu uspješno primijeniti za rješavanje problema u gospodarenju otpadom.
Projekt / tema: 0083111, 0083172
Građevinarstvo