Autori: Jurkić Girardi, Vesna koautor: Kristina Džin
Naslov: Agripinin portret u odnosu prema rimskim ženskim portretima s pulskog i nezakcijskog agera
( Agrippins Portrait in Connection with Roman Female Portraits from Ager Polensis and Ager Nesactiensis )
Izvornik: Vjesnik za arheologiju i povijest dalmatinsku (1845-7789) 99 (2006); 113-121
Ključne riječi: Klaudije; Neron; zapisi; Agripina Mlađa; portret; nadgrobni spomenik
( Claudius; Nero; inscriptions; Agrippina Minor; portrait; funeral monuments )
Za vrijeme zaštitnog arheološkog istraživanja (1987.-1988.) na forumu u Puli (Colonia Pola) otkrivena je mramorna ženska glava za koju se pretpostavlja da je portret Agripine Mlađe, žene cara Klaudija i majke cara Nerona. Skulptura je originalno vjerojatno bila postavljena na zidanoj bazi u sjeveroistočnom zidu luksuzne prostorije popločene mramorom i ukrašene štukaturama na zidu kojega je baza bila ukašena mramorom i štukom. Tri natpisa spominju cara Klaudija i Nerona, koje su otkrivene u blizini tzv. Agripinine kuće. Prvi napis datira se u razdoblje od 37. do 41. g. i odnosi se na Klaudija kao konzula sufektas (consul suffectus) ; drugi natpis se datira u 45. g., kad je već na vlasti, a treći je posvećen caru Neronu kao adoptivnom sinu Klaudija, koji je već bio oženjen za Agripinu Mlađu. Budući su Agripina Mlađa kao i njena majka Agripina Starija imale velik utjecaj na vlast, a posebno Mlađa na Klaudijevo političko djelovanje, njeni portreti inspirirali su često modu i ponašanje žena toga razdoblja, pa tako i umjetničku obradu njihovih likova na nadgrobnim spomenicima u Istri. Na pulskom i nezakcijskom ageru nalazimo nekoliko ženskih likova počešljanih u stilu frizura tzv. “ dviju Agripina” , posebno Agripine Mlađe. To su nadgrobne stele Obelije Maksime, djevojke s perlama iz Galižane, mlađe žene s fragmentarne četvrtaste edikule iz Pule, obitelji Rufelija Rufa iz Malih Vareški kraj Nezakcija te portreta bračnog para u okruglim medaljonima iz Val Sudige kod Galežane i lika žene u lovorovom vijencu sa zabata iz Nezakcija. Svi ovi portreti nose na sebi biljeg mode i izraza sredine prvog stoljeća.
Projekt / tema: 0140015
Povijest,Arheologija
Google Scholar: Agripinin portret u odnosu prema rimskim ženskim portretima s pulskog i nezakcijskog agera