crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 282805

Zbornik radova

Autori: Bratković, Daniela
Naslov: Osobna očekivanja osoba s intelektualnim teškoćama u pogledu ostvarivanja životnih potencijala
( Personal expectations of persons with intellectual disabilities regarding realization of their life's potentials )
Izvornik: Umjetnost i znanost u razvoju životnog potencijala / Art and science in life potential development / Prstačić, Miroslav (ur.). - Zagreb : Hrvatska udruga za psihosocijalnu onkologiju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu , 2006. 13.
Skup: 4. Međunraodni simpozij o komplementarnim suportivnim terapijama: Umjetnost i znanost u razvoju životnog potencijala
Mjesto i datum: Pula, Hrvatska, 24-28.05.2006.
Ključne riječi: intelektualne teškoće; kvaliteta življenja; samoostvarenje
( intellectual disabilities; quality of life; self-realisation )
Sažetak:
U suvremenim, holistički usmjerenim istraživanjima kvalitete življenja osoba s intelektualnim teškoćama sve se više pažnje pridaje njihovoj aktivnoj ulozi u procjeni čimbenika koji na nju utječu. Tako se ovim osobama sve više nastoji pružiti mogućnost samostalne i subjektivne procjene individualnih razina doživljavanja osobne životne situacije i mogućnosti daljnjeg razvoja životnih potencijala, odnosno unapređenja kvalitete življenja. U radu su prikazani rezultati usporednog istraživanja osobnih očekivanja za budućnost odraslih osoba s intelektualnim teškoćama u obiteljskim (N=50) i institucionalnim (N=50) uvjetima života. Primjenjen je Upitnik o očekivanjima za budućnost osoba s mentalnom retardacijom (Speck, O., 1982 ; prijevod i prilagodba: Teodorović, B., Bratković, D., 1997) koji obuhvaća varijable procjene očekivanja ispitanika u pogledu: stanovanja u zajednici, zaposlenja, zasnivanja bračne ili izvanbračne zajednice, roditeljstva te stjecanja praktičnih kompetencija. U obradi podataka primjenjena je robustna diskriminacijska analiza i jednofaktorska analiza varijance te kvalitativna deskriptivna analiza. Rezultati su pokazali značajno viša očekivanja u ispitanika koji žive u svojim obiteljima, nego u institucionaliziranih ispitanika. Takvi su rezultati sukladni sličnim pokazateljima istraživanja u svijetu koja ukazuju na velik utjecaj postojećih uvjeta života osoba s intelektualnim teškoćama na njihova osobna očekivanja za budućnost. Negativna očekivanja od strane okoline u pogledu različitih vidova ostvarivanja uloge odrasle dobi te ograničene mogućnosti ostvarivanja samostalnosti i neovisnosti u ovih osoba rezultiraju njihovom pasivnoću i povodljivošću, nesigurnoću u izražavanju vlastitih potreba i interesa. Njihova niska očekivanja spram vlastite budućnosti povezana su s niskim samopoštovanjem i samopouzdanjem, nemogučnošću sudjelovanja u odlukama koje se tiču njihova života i naučenom ulogom „ zaštićenosti“ od strane okoline. Ipak, pokazalo se da i među ovim osobama ima onih koji su svjesni prirodnijih i boljih perspektiva ispunjenijeg života te pokazuju težnju ka ostvarivanju istih. Obiteljska i stručna okolina te šira zajednica trebala bi im pružiti veću i primjereniju podršku s ciljem osobnog osnaživanja i razvoja životnih potencijala usmjerenih k unapređenju individualne kvalitete življenja.
Vrsta sudjelovanja: Plenarno
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Projekt / tema: 0013112
Izvorni jezik: HRV-ENG
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Sociologija,Psihologija,Pedagogija



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4