Autori: Glavina, Eleonora; Keresteš, Gordana
Naslov: Anksioznost i depresivnost kao korelati sociometrijskog statusa u grupi vršnjaka
( Anxiety and depression as correlates of sociometric status among peers )
Izvornik: Suvremena psihologija (1331-9264) 10 (2007), 1; 7-21
Ključne riječi: anksioznost; depresivnost; sociometrijski status; rana adolescencija
( anxiety; depression; sociometric status; early adolescence )
U razdoblju adolescencije vršnjačka grupa postaje sve značajniji kontekst razvoja, pa je poznavanje prediktora i korelata kvalitete odnosa s vršnjacima i statusa među vršnjacima od velike teorijske i praktične važnosti. Dosadašnja istraživanja većinom su se bavila ispitivanjem povezanosti između eksternaliziranih ponašanja i položaja djece u grupi vršnjaka, dok je znatno manje pažnje posvećeno povezanosti internaliziranih ponašanja i socijalnog statusa. Cilj ovog rada bio je utvrditi povezanost depresivnosti i anksioznosti sa statusom u vršnjačkoj grupi u razdoblju rane adolescencije. Uzorak se sastojao od 177 učenika šestog razreda (89 djevojčica) prosječne dobi 12, 75 godina. Samoprocjene depresivnosti i anksioznosti prikupljene su primjenom Skale depresivnosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2003.) i Skale strahova i anksioznosti za djecu i adolescente (Vulić-Prtorić, 2004a.), dok je status u grupi vršnjaka određen sociometrijskom tehnikom imenovanja. Ni ukupna depresivnost i anksioznost, niti pojedini njihovi aspekti, nisu bili povezani s prihvaćanjem i odbacivanjem od vršnjaka iz razreda. U ukupnom uzorku i uzorku djevojčica ni jedna korelacija nije bila statistički značajna, dok je u uzorku dječaka utvrđena slaba negativna povezanost separacijske anksioznosti i odbacivanja, koja pokazuje kako vršnjaci manje odbacuju dječake s izraženijom separacijskom anksioznošću. Rezultati su raspravljeni s razvojnog aspekta, uz isticanje metodoloških ograničenja istraživanja i davanje smjernica za buduća istraživanja.
Projekt / tema: 130-1301683-1400
Rad je indeksiran u
bazama podataka: