Godina: 2003
Stranica: 502
ISBN: 953-6482-12-6
Prevodilac: Anić, Rebeka Jadranka
Ključne riječi: žene; rodne teorije; katolički pokret; feminizam; feministička teologija; obrazovanje žena; žene u politici; žene u obitelji
( feminist; woman; gender; catholic movement; feminist theology; education of women; women in politics; women in family; )
U knjizi se analizira položaj žena u Crkvi u Hrvatskoj u 20. stoljeću. Izvori su monografije hrvatskih autora i izvorni hrvatski katolički časopisi. Cilj je rada povijesni prikaz položaja žena u Crkvi u Hrvatskoj te sustavna analiza zastupanih rodnih teorija pri čemu se izričito ne obrađuje položaj redovnica u Crkvi u Hrvatskoj. Rad je koncipiran kao sustavna dokumentacija koju se analizira pod dva vida: prvo se rabi induktivna metoda kako bi se ustanovilo koje se teme pojavljuju s obzirom na žene ; tako nađene teme potom se analiziraju pod vidom rodnih teorija i njihovih posljedica za svagdašnji život žena. Istraživano razdoblje podijeljeno je u tri razdoblja: predsocijalističko razdoblje (1900.-1945.), socijalističko razdoblje (1946. – 1989./90.) i razdoblje demokracije (1991. do 1999.) pri čemu predsocijalističko razdoblje odgovora crkvenom razdoblju prije Drugoga vatikanskoga sabora dok razdoblje socijalizma i razdoblje demokracije odgovaraju razdoblju Sabora i posaborskom vremenu. Knjiga je podijeljena u četiri poglavlja. U prva tri povijesna poglavlja slijedi se ista shema: nakon opisa zbiljskoga položaja žena, provodi se sustavna analiza poimanja ženskosti, rodnih teorija, feminizma i feminističke teologije. Pri tome se u prvom poglavlju analizira suvremeni položaj žena, u drugom poglavlju položaj žena u predsocijalističkom razdoblju i u trećem poglavlju položaj žena u razdoblju socijalizma. U posljednjem, četvrtom poglavlju sažeti su ishodi istraživanja i upućuje se na moguće promjene u odnosu na tzv. žensko pitanje. Ishodi istraživanja predstavljeni su iz perspektive ženskoga pokreta i ženskih udruga, Drugoga vatikanskoga sabora, feminizma i feminističke teologije kao i rodnih teorija. Glavne crte mogućih promjena položaja žena u Crkvi sažete su u postavke: žensko pitanje u Crkvi u Hrvatskoj treba biti priznato ; žensko pitanje crkveno je pitanje ; promjene unutarcrkvenih struktura vodi k promjeni odnosa prema ženskom pitanju ; dijalog s feminističkim teorijama za Crkvu može biti obogaćujući ; ukoliko se želi promjena položaja žena u Crkvi, žene imaju biti uključene u taj proces ; potrebne su mjere koje bi promicale i štitile zaposlenje žena na teološkim fakultetima i u različitim crkvenim institucijama, biskupijskim i župskim tijelima ; saznanja s područja istraživanja o rodnim odnosima trebala bi postati sastavni dio svih predmeta koji se predaju na teologiji ; nužno je povezivanje žena na raznim razinama ; žene u Crkvi treba učiniti „ vidljivima“ i kroz govor ; naslijeđenu predaju valja preraditi i dalje razviti.
Kategorija: Znanstvena
Sociologija,Teologija,Povijest
Upisao u CROSBI: Rebeka Jadranka Anić (rebeka_an@yahoo.de), 22. Lip. 2007. u 13:20 sati
Napomene:
Knjiga je neznatno izmijenjena doktorska dizertacija izrađena na Katoličkom teološkom fakultetu Sveučilišta u Beču. Dizertacija je u cijelosti objavljena na njemačkom jeziku: Rebeka Anić, Die Frauen in der Kirche Kroatiens im 20. Jahrhundert, Wien, Lit Verlag, 2004.