Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača (CROSBI ID 133371)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Lamza Posavec, Vesna ; Rihtar, Stanko
hrvatski
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača
U istraživanju se nastojao procijeniti mogući utjecaj publiciranih rezultata predizbornih anketa na glasačke preferencije i namjeru izlaska na izbore. Pritom se pošlo od pretpostavke da je izravan utjecaj na glasače moguć ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti: da su vidjeli ili čuli rezultate takvih anketa, da poznaju njihove rezultate i vjeruju u njihovu vjerodostojnost. Podaci su prikupljeni na reprezentativnim uzorcima punoljetnoga stanovništva Hrvatske u zadnja tri dana izborne kampanje uoči izbora za Hrvatski sabor 2003. i prvoga kruga izbora za predsjednika Republike Hrvatske 2005. godine. Rezultati ponajprije sugeriraju da je čak i teorijski utjecaj tada publiciranih istraživanja bio razmjerno malen. Pokazalo se, nadalje, da je u istraživanju iz 2003. onih na koje se teorijski moglo utjecati bilo najviše među potencijalnim glasačima tada drugoplasiranoga SDP-a, a u istraživanju uoči izbora 2005. među mogućim glasačima vodećega predsjedničkoga kandidata Stjepana Mesića. Međutim, pokazalo se da su uočene razlike pozitivno povezane s naobrazbom i nekim drugim demografskim osobinama ispitanika, ali ne i s pokazateljima mogućeg utjecaja predizbornih istraživanja. Rezultati su u skladu s nalazima većine istraživanja provedenih u svijetu, a iz kojih proizlazi da nema uvjerljivih znanstvenih dokaza o značajnijem izravnom utjecaju publiciranih rezultata istraživanja javnoga mnijenja na izborno ponašanje pojedinaca.
istraživanje javnoga mnijenja; utjecaj predizbornih anketa; bandwagon-učinak; underdog-učinak; izborno ponašanje
nije evidentirano
engleski
The Possible Influence of Published Results of Pre-Election Polls on the Behaviour of Voters in Elections
nije evidentirano
public opinion research; influence of pre-election polls; bandwagon-effect; underdog-effect; electoral behaviour
nije evidentirano
Podaci o izdanju
16 (1-2)
2007.
73-97-x
objavljeno
1330-0288