Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Distopije hrvatskoga performansa od devedesetih ili: o performansima i postpeformansima protiv globalne režije (CROSBI ID 531587)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Marjanić, Suzana Distopije hrvatskoga performansa od devedesetih ili: o performansima i postpeformansima protiv globalne režije // Krležini dani u Osijeku, 5.-8. prosinca 2006. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta / Branko Hećimović (ur.). Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2007. str. 311-330

Podaci o odgovornosti

Marjanić, Suzana

hrvatski

Distopije hrvatskoga performansa od devedesetih ili: o performansima i postpeformansima protiv globalne režije

U okviru izabrane teme priopćenja analizirala sam distopije (negativne utopije) na primjerima pojedinih hrvatskih performansa, primjerice, performansâ Ivana Faktora u kojima kao epicentrale točke rabi Osijek i igranofilmsku strukturu opusa Fritza Langa. Naime, ulazak u devedesete, početak rata u Hrvatskoj, situacija Osijeka u gotovo potpunom ratnom okruženju te svakodnevno granatiranje punih devet mjeseci spomenutom je performeru, koji nije ponovio nijedan svoj performans, rastvorilo neminovni paralelizam sa situacijama u Langovim filmovima, a posebice s prvim Langovim zvučnim filmom M s podnaslovom Eine Stadt sucht einen Mörder iz 1931. godine. Pored performansâ spomenutoga filmskoga i likovnoga umjetnika te performera, a s obzirom na distopijske odrednice, interpretirala sam i pojedine druge performanse: npr. performanse Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija Lauera (npr. performans Point Blank, koji je 31. siječnja 1992. izveo u Salonu Galerije Karas, u okviru kojega je performer na zidovima Galerije ispisivao grafite – simbole Amerike: "NEW YORK, HOLLYWOOD, U.S.A., STARS & STRIPES, GEORGE BUSH", da bi navedene simbole uokvirio, prekrižio i iznad njih ispisao kontrapunkte: "VUKOVAR, ŠKABRNJA, HRVATSKA, CRVEN – BIJELI – PLAVI, IVAN PAVAO II."), performanse Slavena Tolja (npr. performans Bez naziva/U očekivanju Willija Brandta [1997., Čulhan, Meeting Point – SCCA, Sarajevo], koji je nastao pri umjetnikovom prvom povratku u poratno Sarajevo), performans Petak je dan za metak (Break 21, Ljubljana, 2002.) Borisa Šinceka, bivšega časnika Hrvatske vojske, koji se u spomenutoj izvedbi simbolički i stvarno postavio u ulogu žrtve. Noseći neprobojnu košulju ("pancirku"), tražio je od kustosa da puca u njega i pritom preuzeo odgovornost za moguće posljedice te radikalne akcije, uključujući, dakako, i moguću smrt. Šincekovo dopuštanje pucnja u sebe, riječima Slavena Tolja, "najdirektnija je i najautentičnija mogućnost i reakcija na stvarnost koju živimo, u kojoj se od kraja rata ubilo otprilike 1360 branitelja. Taj performans direktna je transplantacija društvene stvarnosti u umjetnički kontekst."

političke distopije; performans; devedesete

nije evidentirano

engleski

The dystopias of Croatian performance art from 90's or: on performance art and post-performance against the global direction

nije evidentirano

dystopias; performance art; 1990's

nije evidentirano

Podaci o prilogu

311-330.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Krležini dani u Osijeku, 5.-8. prosinca 2006. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta

Branko Hećimović

Zagreb : Osijek: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

978-953-154-793-2

Podaci o skupu

Nepoznat skup

pozvano predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti