crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 314828

Zbornik radova

Autori: Svjetlana Kolić-Vehovec
Naslov: Kognitivni, metakognitivni i motivacijski aspekti poučavanja čitanja
( Cognitive, metacognitive and motivational aspects of teaching reading )
Izvornik: 18. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković (ur.). - Zagreb : Filozofski fakultet u Zagrebu , 2007. 40 (ISBN: 978-953-175-302-9).
Skup: 18. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 13.-15.12.2007.
Ključne riječi: razumijevanje kod čitanja; prepoznavanje riječi; kognitivni čimbenici; metakognicija; motivacija; samoregulacija
( reading comprehension; word recognition; cognitive factors; metacognition; motivation; self-regulation )
Sažetak:
Čitanje je složena vještina i mnogi procesi određuju razinu razumijevanja pročitanog. Procesi nižeg reda odnose se na razinu prepoznavanja riječi, dok se procesi višeg reda odnose na razumijevanje sadržaja teksta. Razumijevanje pročitanog je složeni zadatak koji ovisi o različitim automatskim i strategijskim procesima. Kognitivno procesiranje tijekom čitanja razlikuje se kod čitača početnika i vještih čitača. Kod vještih čitača osnovni procesi prepoznavanja riječi moraju biti automatizirani da bi se mentalni kapacitet mogao upotrijebiti za procese razumijevanja. Razumijevanje pročitanog kod čitača početnika u velikoj se mjeri može predvidjeti vještinom prepoznavanja riječi koja određuje točnost i fluentnost čitanja. Glavni čimbenik koji određuje razvoj vještine prepoznavanje riječi u ranoj fazi učenja čitanja je fonološka svjesnost tj. svjesnost da se riječi sastoje od niza različitih glasova. Za automatizaciju procesa prepoznavanja riječi kod čitača početnika potrebno je tri do četiri godine. Kada je prepoznavanje riječi automatizirano, glavni čimbenik napredovanja u čitanju postaje rječnik. Osim automatiziranih procesa prepoznavanja riječi, uspješno čitanje zahtijeva i kontinuirano nadgledanje stupnja razumijevanja te reguliranje procesa čitanja u skladu s postavljenim ciljevima putem upotrebe strategija čitanja. Strategije čitanja su postupci kojima čitač pristupa tekstu s ciljem boljeg razumijevanja. Ključno je obilježje strategija čitanja da se koriste svjesno i namjerno. Strategije čitanja možemo podijeliti na kognitivne i metakognitivne. Kognitivne strategije rabe se tijekom čitanja s ciljem aktivne konstrukcije značenja teksta. Metakognitivne strategije rabe se s ciljem reguliranja vlastitog čitanja i uključuju nadgledanje razumijevanja tijekom čitanja, te provjeru razumijevanja nakon čitanja putem sažimanja pročitanog. Strategije čitanja usvajaju se tijekom osnovne i srednje škole, pa i fakulteta. Uspješna upotreba strategija ovisi o motivacijskim uvjerenjima. Uvjerenja o vrijednosti učenja, kontroli i vlastitoj efikasnosti direktno i indirektno preko ciljeva postignuća predviđaju upotrebu strategija čitanja.
Vrsta sudjelovanja: Plenarno
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 009-1301676-2381
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija
Upisao u CROSBI: Svjetlana Kolić-Vehovec (skolic@ffri.hr), 17. Pro. 2007. u 15:50 sati



  Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4