Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Kognitivni, metakognitivni i motivacijski aspekti poučavanja čitanja (CROSBI ID 531885)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Svjetlana Kolić-Vehovec Kognitivni, metakognitivni i motivacijski aspekti poučavanja čitanja // 18. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković (ur.). Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 40-x

Podaci o odgovornosti

Svjetlana Kolić-Vehovec

hrvatski

Kognitivni, metakognitivni i motivacijski aspekti poučavanja čitanja

Čitanje je složena vještina i mnogi procesi određuju razinu razumijevanja pročitanog. Procesi nižeg reda odnose se na razinu prepoznavanja riječi, dok se procesi višeg reda odnose na razumijevanje sadržaja teksta. Razumijevanje pročitanog je složeni zadatak koji ovisi o različitim automatskim i strategijskim procesima. Kognitivno procesiranje tijekom čitanja razlikuje se kod čitača početnika i vještih čitača. Kod vještih čitača osnovni procesi prepoznavanja riječi moraju biti automatizirani da bi se mentalni kapacitet mogao upotrijebiti za procese razumijevanja. Razumijevanje pročitanog kod čitača početnika u velikoj se mjeri može predvidjeti vještinom prepoznavanja riječi koja određuje točnost i fluentnost čitanja. Glavni čimbenik koji određuje razvoj vještine prepoznavanje riječi u ranoj fazi učenja čitanja je fonološka svjesnost tj. svjesnost da se riječi sastoje od niza različitih glasova. Za automatizaciju procesa prepoznavanja riječi kod čitača početnika potrebno je tri do četiri godine. Kada je prepoznavanje riječi automatizirano, glavni čimbenik napredovanja u čitanju postaje rječnik. Osim automatiziranih procesa prepoznavanja riječi, uspješno čitanje zahtijeva i kontinuirano nadgledanje stupnja razumijevanja te reguliranje procesa čitanja u skladu s postavljenim ciljevima putem upotrebe strategija čitanja. Strategije čitanja su postupci kojima čitač pristupa tekstu s ciljem boljeg razumijevanja. Ključno je obilježje strategija čitanja da se koriste svjesno i namjerno. Strategije čitanja možemo podijeliti na kognitivne i metakognitivne. Kognitivne strategije rabe se tijekom čitanja s ciljem aktivne konstrukcije značenja teksta. Metakognitivne strategije rabe se s ciljem reguliranja vlastitog čitanja i uključuju nadgledanje razumijevanja tijekom čitanja, te provjeru razumijevanja nakon čitanja putem sažimanja pročitanog. Strategije čitanja usvajaju se tijekom osnovne i srednje škole, pa i fakulteta. Uspješna upotreba strategija ovisi o motivacijskim uvjerenjima. Uvjerenja o vrijednosti učenja, kontroli i vlastitoj efikasnosti direktno i indirektno preko ciljeva postignuća predviđaju upotrebu strategija čitanja.

razumijevanje kod čitanja; prepoznavanje riječi; kognitivni čimbenici; metakognicija; motivacija; samoregulacija

nije evidentirano

engleski

Cognitive, metacognitive and motivational aspects of teaching reading

nije evidentirano

reading comprehension; word recognition; cognitive factors; metacognition; motivation; self-regulation

nije evidentirano

Podaci o prilogu

40-x.

2007.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

18. Dani Ramira i Zorana Bujasa

Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković

Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

978-953-175-302-9

Podaci o skupu

18. DANI RAMIRA I ZORANA BUJASA

ostalo

13.12.2007-15.12.2007

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija