( Peer influence and self-esteem among universitiy students )
Izvornik: Knjiga sažetaka / Lopižić, Josip (ur.). - Jastrebarsko : Naklada Slap , 2007. 15-16.
Skup: 15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: 'Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija kroz interdisciplinarnost'
Mjesto i datum: Cavtat, Hrvatska, 14-17.11.2007.
Ključne riječi: vršnjački utjecaj; samopoštovanje; studenti
( peer influence; self-esteem; university students )
Vršnjački utjecaj je važan mehanizam kojim se prenose grupne norme, odražava lojalnost i status među članovima grupe, povezan je sa samopoštovanjem, a nerijetko i s devijantnim ponašanjem, te u funkciji dobi varira u snazi i smjeru. Samopoštovanje je definirano kao pozitivan ili negativan stav prema sebi ; kao evaluaciju kojom pojedinac odražava stav (ne)prihvaćanja sebe što ukazuje na stupanj uvjerenja osobe u vlastite sposobnosti, uspješnost, važnost ili vrijednost. Osobe s niskim samopoštovanjem imaju značajno više emocionalnih i motivacijskih problema u usporedbi s osobama čije je samopoštovanje umjereno ili visoko ; sklonije su depresiji, tendiraju odvajanju od ljudi te se pasivno prilagođavaju zahtjevima okoline. Istraživanja koja su se bavila razlikama u podložnosti vršnjačkom utjecaju s obzirom na spol nisu pokazala jednoznačne rezultate. Cilj ovog rada je ispitati razlike s obzirom na spol studenata te istražiti odnos podložnosti vršnjačkom utjecaju i samopoštovanja kod studenata. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku koji je činilo 654 studenta Sveučilišta u Zagrebu i to 47% studenata i 53% studentica. Primijenjena su dva mjerna instrumenta: Upitnik vršnjačkog utjecaja te Skala samoprihvaćanja i samokompetentnosti (SLCS ; autori Tafarodi i Swann, 1995). S obzirom na spol, rezultati pokazuju značajniji doživljaj vršnjačkog utjecaja kod ispitanika muškog spola u području manifestnih rizičnih ponašanja, dok je kod studentica prisutno značajnije uspoređivanje fizičkog izgleda s drugima. Gotovo sve čestice Upitnika vršnjačkog utjecaja su u statistički značajnoj (iako numerički maloj) negativnoj korelaciji s rezultatima na skali samopoštovanja. Čestice koje postižu najvišu korelaciju s rezultatima na skali samopoštovanja odnose se na važnost grupe za stvaranje pozitivne slike o sebi, neotpornost pri promjeni vlastitih mišljenja, vrijednosti i stavova, te doživljaj straha od negativne evaluacije grupe vršnjaka.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 013-0000000-3325
Psihologija,Pedagogija