Autori: Šram, Zlatko
Naslov: Etnocentrizam, autoritarne tendencije i religioznost: relacije na uzorku zagrebačkih studenata
( Ethnocentrism, Authoritarian Tendencies and Religiosity: Relations on a Sample of Zagreb Students )
Izvornik: Migracijske i etničke teme (ISSN1333-2546) 24 (2008), 1-2; 49-66
Ključne riječi: etnocentrizam; tradicionalizam; autoritarnost; komformizam; religioznost; socijalni konzervativizam
( ethnocentrism; traditionalism; authoritarianism; conformism; religiosity; social conservatism )
U ovom smo istraživanju nastojali utvrditi predikativnu važnost različitih autoritarnih tendencija (tradicionalne rodne uloge, autoritarna poslušnost, konformizam) u pogledu izražavanja etnocentrizma čija stavovska struktura ukazuje na nacionalistički sentiment. Drugi cilj istraživanja bio je utvrditi utjecaj deklarativne religioznosti na latentnu konfiguraciju etnocentrizma i varijabli autoritarnih tendencija. Istraživanje je provedeno na uzorku studenata prve godine Sveučilišta u Zagrebu (N=223). Homogenost mjernih instrumenata provjerena je faktorskom analizom uz varimax rotaciju, a njihova pouzdanost izračunata je Cronbachovim koeficijentom. U daljnjoj multivarijantnoj obradi podataka korišene su faktorski ekstrahirane dimenzije. Rezultati regresijske analize su pokazali da su tradicionalne rodne uloge (parijarhalizam) i konformizam značajni prediktori etnocentrizma. Oko 31% varijance etnocentrizma objašnjeno je prediktor varijablama. Rezultati kanoničke diskriminacijske analize pokazali su značajan utjecaj deklarativne religioznosti na latentnu konfiguraciju etnocentrizma i autoritarnih tendencija. Struktura kanoničkog faktora ukazuje na egzistenciju stavovsko-vrijednosnog obrasca višeg reda, nazvanog « ; ; socijalni konzervativizam» ; ; . Relativno mali postotak varijance (oko 12%) u skupu ispitivanih varijabli može se pripisati razlikama u deklarativnoj religioznosti, što ukazuje na razmjerno skromno značenje religioznosti u predikciji socijalnog konzervativizma. Premda su rezultati istraživanja u skladu s drugima provedenim u Hrvatskoj na uzorcima opće populacije, autor je pokazao, na primjeru Vojvodine, da interrelacije etnocentrizma, autoritarnih tendencija, konformizma i religioznosti nisu jednoznačne u društvu s drugačijim kulturnim nasljeđem i političkim kontekstom u kojem se živi.
Projekt / tema: 076-0000000-3417
Politologija,Sociologija,Psihologija
Google Scholar: Etnocentrizam, autoritarne tendencije i religioznost: relacije na uzorku zagrebačkih studenata