( Effect of practice on change detection )
Izvornik: 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Ljubotina, Damir ; Kamenov Željka, Mikac, Una ; Urch, Dražen (ur.). - Zagreb : Školska knjiga , 2009. 144-144 (ISBN: 978-953-175-339-5).
Skup: 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 22-25.04.2009.
Ključne riječi: sljepoća za promjene; detekcija promjene; vježba
( change blindness; change detection; practice )
Sljepoća za promjene je fenomen u kojem osoba koja gleda vidnu scenu ne opaža relativno velike promjene u njoj. Da bi došlo do sljepoće za promjene, promjena u sceni se mora podudarati s nekim vidnim prekidom, kao što je pokret oka ili kratko zatamnjenje scene koja se opaža. Posljednjih desetljeća proveden je niz istraživanja kojima se pokušalo utvrditi koji sve faktori utječu na fenomen sljepoće za promjene. Pokazalo se da sljepoća za promjene, osim o karakteristikama promjena na sceni (npr. centralnost / marginalnost promjene), ovisi i o nekim karakteristikama samog opažača, poput njegove ekspertnosti u području koje opaža. Ekspertnost opažača povećava njegovu osjetljivost za promjene u promatranoj sceni, čime se smanjuje vrijeme potrebno za njihovo zamjećivanje. S obzirom da se ekspertnost stječe dugotrajnom izloženošću različitim aspektima nekog područja te svojevrsnom vježbom u tom području, cilj ovog istraživanja bio je ispitati ima li kratkotrajno uvježbavanje utjecaja na detekciju promjena na slikama prirodnih scena. U istraživanju su sudjelovala 104 sudionika, a provedeno je paradigmom titranja. Svi sudionici su prošli uvježbavanje, nakon čega su pristupili testnoj situaciji detektiranja promjene. Dvije skupine ispitanika uvježbavale su se u situacijama sukladnima testnoj situaciji (centralna / marginalna promjena i kod uvježbavanja i kod testne situacije), dok su se druge dvije skupine uvježbavale u situacijama koje nisu bile sukladne situaciji testnog detektiranja promjena (uvježbavanje u detektiranju centralnih promjena a testna situacija s marginalnom promjenom, i obratno). Rezultati istraživanja su pokazali da se uvježbavanjem značajno skraćuje vrijeme potrebno za uočavanje promjene, te da je uočavanje promjene i nakon uvježbavanja brže kada se radi o centralnoj promjeni.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Upisao u CROSBI: kmstanke@ffzg.hr (kmstanke@ffzg.hr), 1. Lis. 2009. u 13:02 sati