Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti (CROSBI ID 157247)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Žebec, Mislav Stjepan ; Fabijanić, Petar ; Prvčić, Iva Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti // Suvremena psihologija, 13 (2010), 1; 1-21

Podaci o odgovornosti

Žebec, Mislav Stjepan ; Fabijanić, Petar ; Prvčić, Iva

hrvatski

Kvantitativno-relacijsko prosuđivanje hrvatske djece i adolescenata: psihometrijska analiza i razvojne osobitosti

Svrha rada je dvostruka (1) prikaz manje poznatog razvojno-psihologijskog postupka mjerenja kvantitativno-relacijskog (K-R) prosuđivanja te njegovo psihometrijsko vrednovanje na hrvatskom uzorku djece i adolescenata, (2) testiranje hipoteza vezanih uz razvojne osobitosti K-R prosuđivanja, prvenstveno proizašlih iz Trirazinske teorije razvijajućeg uma A. Demetrioua i suradnika (Demetriou i Raftopoulos, 1999 ; Demetriou, Christou, Spanoudis, i Platsidou, 2002). Na uzorku od 420 učenika (197 ženskih) jedne osnovne škole i gimnazije Grada Zagreba (prosječno 84 učenika na uzrastima 2., 3., 5. i 7. razreda osnovne i 3. razreda srednje škole) primijenjena je papir-olovka baterija zadataka K-R prosuđivanja, sastavljena od tri vrste zadataka - omjerno prosuđivanje, aritmetika i algebra – podijeljenih u četiri razvojne razine. Metrijske osobine K-R baterije su vrlo dobre: (1) osjetljivost na cijelom uzorku sudionika je visoka jer prosječni indeks težine 35 zadataka iznosi 0, 52 (s time da očekivano raste od najnižeg do najvišeg školskog uzrasta), a Ferguson Δ iznosi 0, 98 ; (2) pouzdanost izračunata na izvornim rezultatima je visoka (Cronbach α=0, 92, split-half=0, 95), dok je uz kontrolu varijance školskog uzrasta dobra (Cronbach α=0, 73, split-half=0, 82) ; (3) Konstruktna valjanost je vrlo dobra (sa i bez kontrole varijance školskog uzrasta dobivena je faktorska struktura koja odražava temeljne odrednice konstrukcije i primjene instrumenta – vrstu i razinu zadataka, te vrijeme primjene – i objašnjava 38 do 50% varijance rezultata), sadržajna valjanost visoka, a kriterijska prihvatljiva (korelacije s ocjenama iz matematike iznosi 0, 45). Potvrđen je porast K-R prosuđivanja sa školskim uzrastom i opadanje rezultata s porastom razvojne razine zadataka, a razlike u rješivosti tri vrste zadataka u skladu su s očekivanjima (najprije se usvaja aritmetika, potom omjerno prosuđivanje i na kraju algebra). Spolne razlike nisu potvrđene, a svi interakcijski efekti spola, školskog uzrasta i razvojne razine zadataka na Q-R prosuđivanje objašnjivi su teorijskim modelima kognitivnog razvoja i prethodnim istraživanjima.

kvantitativno-relacijsko prosuđivanje; metrijske osobine; razvojne i spolne osobitosti

nije evidentirano

engleski

Quantitative-relational thought of Croatian children and adolescents: Psychometric analysis and developmental specificities

nije evidentirano

quantitative-relational thought psychometric properties; developmental and gender specificities

nije evidentirano

Podaci o izdanju

13 (1)

2010.

1-21

objavljeno

1331-9264

Povezanost rada

Psihologija, Pedagogija, Matematika

Indeksiranost