Neke karakteristike doživljajnih aspekata pojmova „dobar“, „loš“ i „zao“.kod predškolske djece (CROSBI ID 158014)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Veselinović, Zvjezdana ; Sindik, Joško
hrvatski
Neke karakteristike doživljajnih aspekata pojmova „dobar“, „loš“ i „zao“.kod predškolske djece
Pojmovi «dobar», «loš» i «zao», često predstavljaju bitnu osnovicu moralnog razvoja djeteta. Kod djece predškolske dobi, doživljaj ovih pojmova ovisi o karakteristikama kognitivnog i emocionalnog, te socijalnog razvoja djeteta. Međutim, značajnu ulogu u formiranju djetetovog doživljaja ovih pojmova imaju osobe koje dijete odgajaju: roditelji, članovi uže obitelji i rodbine, te odgojitelji u dječjem vrtiću. Osnovni cilj ovog rada je utvrđivanje karakteristika djetetovog doživljaja pojmova «dobar», «loš» i «zao», s aspekta karakteristika i ponašanja osoba koje se mogu opisati tim pojmovima. Ispitano je 52 djece iz DV «Maslačak» u Zaprešiću, starije vrtićke dobi (5, 5 do 7 godina), koji su redoviti polaznici vrtića. Primijenjen je Upitnik SERGIOLEONE s 156 varijabli istraživanja opisuju karakteristike osoba te ponašanja koja se mogu opisati pridjevima DOBAR LOŠ ZAO. Metoda obrade podataka: aritmetičke sredine i standardne devijacije, ANOVA, Pearsonove korelacije. Svi pojmovi se općenito više definiraju afirmativno (dakle, ne kroz negaciju), te na temelju aktivnosti. Međutim, pronađene su statistički značajne razlike u doživljaju pojmova «dobar», «loš» i «zao». Najveća razlika je redovito pronađena između doživljaja pojmova DOBAR i ZAO, dok je status pojma LOŠ katkad bliskiji DOBAR, a katkad ZAO. Premda istraživanje ima ograničenja u mogućnosti generalizacije, da se zaključiti sljedeće: • postoji značajna razlika u doživljaju pojmova «dobar», «loš» i «zao», kod djece predškolske dobi, • dječaci i djevojčice podjednako doživljavaju te pojmove, • ovi pojmovi su još nedovoljno jasno definirani kod predškolske djece.
moralni razvoj; pojmovi; doživljaj; predškolski; djeca
nije evidentirano
engleski
Some characteristics for the experience aspects of the terms "good", "bad" and "evil" at preschool children
nije evidentirano
moral development; concepts; experience; pre-school; children
nije evidentirano