( Stress effects and imunnological system )
Izvornik: XIV. dani Ramira Bujasa : sažeci priopćenja / Buško, Vesna ; Ivanec, Dragutin (ur.). - Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet , 1999. 45-45.
Skup: Dani Ramira Bujasa (14 ; 1999(
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16.-18.12.1999.
Ključne riječi: Stres; imunološki sustav; predoperativni period; postooperativni period
( Stress; immunological syste; predoperative period; postoperative period )
U psihoneuroimunoškim ispitivanjima utvrđeno je da akutni i kronični stres izazivaju slabljenje imunološkog sustava, koje prati povećanje razine kortizola i smanjenje imunoglobulina u krvi. Budući da je kirurška operacija snažan stre-sor, za pretpostaviti je da se u predoperativnom periodu, približavanjem opera-cije, povećava razina stresa što, osim na razinu navedenih varijabli, može dje-Iovati i na razinu anksioznosti i aktivacije, puls i krvni tlak pacijenta, kao i nje-govu procjenu težine predstojeće operacije. Cilj ovog ispitivanja, bio je utvrđiti efekte predoperativnog i postoperativ-nog stresa na imunološki sustav i razinu doživljenog stresa na skupini od 10 pa-cijenata koji su po prvi put očekivali operaciju hernia ili žučnih kamenaca. Ispitivanje je uključivalo primjenu upitnika za određivanje crte i stanja ank-sioznosti, razine aktivacije, i mišIjenja pacijenta o težini operacije, te mjerenja tjelesne temperature, srčane frekvencije, sistoličnog i dijastoličnog krvnog tlaka. Takoder su im uzimani uzorci krvi, radi utvrđivanja razine kortizola, imu-noglobulina A, G i M, te broja leukocita. Ova mjerenja su vršena sedam dana prije operacije, dan uoči operacije, dva sata prije i sedam dana poslije operacije. Neposredno iza operacije, nakon buđenja pacijenta iz narkoze, također su uzi-mani uzorci krvi. Na osnovi promjena imunoglobulina G i broja leukocita u predoperativnom i postoperativnom periodu, može se kazati da se stanje imunološkog sustava mijenja. Naime, promjene imunoglobulina G u predoperativnom periodu uka-zuju da se organizam priprema za operaciju jačanjem vlastitih obrambenih funk-cija. Neke od ispitivanih varijabli (stanje anksioznosti, visoka aktivacija, puls, krvni tlak) zajedno s pacijentovom procjenom težine operacije ukazivale su na porast doživljenog stresa približavanjem operacije.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 070022