crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 457560

Poglavlje/Rad u knjizi

Autori: Filić, Andrea
Naslov: Povijesno-teološki kontekst razvoja kalcedonske diofizitske dogme
( Historical-theological Context of the Development of Chalcedonian Dyophysitism )
Knjiga: "Multorum fratrum vehementissima postulatione et maxime tua iussione compulsus”. Zbornik radova u čast prof. dr. sc. fra Marijanu Mandacu prigodom 70. obljetnice života
Urednik/ci: Raguž, Ivica
Izdavač: Služba Božja
Grad: Makarska
Godina: 2010
Raspon stranica:: 101-134
Ukupni broj stranica u knjizi:: 372
ISBN: 978-953-6236-34-3
Ključne riječi: Šagi-Bunić, kristološki diofizitizam, antiohijska kristološka škola, aleksandrijska kristološka škola, kalcedonska dogmatska definicija
( christological dyophysitism; antiochian christological school; alexandrian christological school; christological dogma of Chalcedon )
Sažetak:
U radu je prikazan povijesno-teološki kontekst razvoja kaldedonske diofizitske formule prema knjizi T. J. Šagi-Bunića „Deus perfectus et homo perfectus“ a concilio Ephesino (a. 431) ad Chalcedonense (a. 451). U toj knjizi, objavljenoj još 1965. godine u poznatoj izdavačkoj kući Herder, autor na 238 stranica pisanih latinskim jezikom donosi izvorne rezultate svoga istraživanja kristološke spekulacije oblikovane u sukobu antiohijske i aleksandrijske škole između dvaju koncila – Efeškog (431.) i Kalcedonskog (451.). Šagi-Bunićev su doprinos proučavanju razvoja kalcedonske dogmatske definicije prepoznali i hvalili mnogi vodeći inozemni teolozi, no u domaćim teološkim krugovima on je ostao nedovoljno zapažen. U Šagi-Bunićevu istraživanju središnje mjesto zauzima pitanje o „dva potpuna“ te s njime povezano pitanje o dvjema naravima u Kristu. Analizirajući razne općenite formule kristološkog dualizma i diofizitske formule u strožem smislu nastale u razdoblju između Efeškog i Kalcedonskog koncila, Šagi-Bunić otkriva razvojni put tih formula do kalcedonske dogmatske definicije. Kao polazišnu točku analize uzima antiohijsku formulu „potpuni Bog i potpuni čovjek“ koju su antiohijci smatrali svojom temeljnom doktrinalnom izjavom kako na Efeškom koncilu tako u antiohijskom simbolu (432.). Tu se kao eksplikativna formulacija te formule pojavljuje diofizitska formula „sjedinjenje dviju naravi“. Potom autor uočava važnost činjenice da je antiohijsku formulu prihvatio Ćiril Aleksandrijski u svojoj poslanici Laetentur caeli (433.), ali ju ujedno interpretirao prema svojim kristološkim idejama u kojima je naglasak na Kristovu jedinstvu. Ćiril ispovijeda da je Krist „potpun u božanstvu i isti potpun u čovještvu“, a iz te je formule izvedena diofizitska formula „jedan u dvije naravi“. Do te je formule već 433. došao Proklo Carigradski, no samo usputno, a 448. i Bazilije Seleucijski rabeći je kao posebnu formulu na synodus endemousa protiv Eutiha. U konačnoj redakciji definicije Kalcedonskog koncila zajedno su se našle formule „potpun isti u božanstvu i potpun isti u čovještvu“ i „jedan u dvije naravi“. Konačan zaključak Šagi-Bunićeva istraživanja jest da je utjecaj antiohijske škole i njezinih ideja na kalcedonsku definiciju bio znatno manji nego što se to dotad mislilo te da su u povijesno-doktrinalnom procesu, u kojem je na kraju umjereni ćirilijanizam zadobio pristanak čitave Crkve, veliki utjecaj – i možda odlučujući – izvršili carigradski biskupi Proklo i Flavijan i skupina teologa koji su pripadali carigradskoj tradiciji, tj. srednjemu putu između antiohijske i aleksandrijske kristološke škole.
Projekt / tema: 203-2032635-2633
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Stručni
Znanstvena područja:
Povijest
Upisao u CROSBI: smigles@kbf.hr (smigles@kbf.hr), 31. Ožu. 2010. u 14:10 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4