Hrvatska znanstvena bibliografija (CROSBI)



Pregled bibliografske jedinice broj: 472475

Zbornik radova

Autori: Matešić, Krunoslav
Naslov: Stotinu godina od objavljivanja prvih knjiga iz eksperimentalne psihologije u Hrvatskoj
( One hundred years since the publication of the first experimental psychology books in Croatia )
Izvornik: XVII. dani psihologije - Sažetci radova / Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan (ur.). - Zadar : Sveučilište u Zadru, Odjel za psihologiju , 2010. 78-78 (ISBN: 978-953-7237-65-3).
Skup: XVII. dani psihologije
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 27.-29.05.2010.
Ključne riječi: eksperimentalna psihologija; objavljivanje knjiga
( experimental psychology; publication of book )
Sažetak:
Navršilo se stotinu godina od kako je Hrvatski pedagoško-književni zbor objavio dva dvotomna izdanja Paje R. Radosavljevića posvećena eksperimentalnoj psihologiji (Radosavljević, 1908, 1909) i eksperimentalnoj pedagogiji (Radosavljević, 1910, 1912). U vrijeme objavljivanja ovih djela njihov autor već je bio trajno nastanjen u Sjedinjenim Američkim Državama. "Uvod u eksperimentalnu psihologiju" (I. dio, 314 str.), napisan 1906., objavljen 1908., sadrži uvod u psihološku metodologiju, dok je ostatak teksta posvećen osjetima. Drugi dio "Uvoda u eksperimentalnu psihologiju" (od 315. do 677 + XVIII str.), naslovljen "Nauka o složenim pojavama svijesti" bavi se percepcijom, emocijama, motivacijom i pamćenjem. Oba dijela su bogato ilustrirana. "Uvod u eksperimentalnu pedagogiju" (I. dio, 370 + II str.) trebalo bi svrstati u pedagošku psihologiju, s obzirom na imena na koja se autor poziva. No, analizirajući sadržaj knjige, to je uvod u antropološku psihologiju. Tekst se bavi problemima utjecaja naslijeđa i okoline na tjelesni i psihički razvoj čovjeka i sve skupa je obojeno izrazitim nativističkim interpretacijama. "Uvod u eksperimentalnu pedagogiju" (II. dio, 370 + VI str.) nosi podnaslov "Opća eksperimentalna didaktika", bavi se organizacijom nastave i učenja, školskim umorom, inteligencijom učenika, problemima discipline u školi i razvijanjem radnih navika kod učenika. U ovom dijelu je Binet-Simon-Goddard-Radosavljevićev test za ispitivanje inteligencije djece. Paja R. Radosavljević sutdirao je u Zürichu kod njemačko-švicarskog psihologa Ernesta Meumanna (1862.-1915.). Meumann je 1907. objavio "Vorlesungen zur Einführung in der experimentelle Pädegogik und ihre psychologischen Grundlagen" na temelju čega ga suvremeni povjesničari psihologije smatraju osnivačem školske psihologije u europskim razmjerima (Probst, 2005). Radosavljević je 1905. iselio u SAD, gdje je uspio postati redovitim sveučilišnim profesorom za eksperimentalnu pedagogiju na jednom sveučilištu u New Yorku. Radosavljevićeva djela zbog općih prilika koje su postojale pred I. svjetski rat nisu imale u našim uvjetima nekog većeg odjeka (Franković, 1971). U novije vrijeme se zbog nedovoljnog poznavanja života i rada ovog autora o njemu počinju pojavljivati neosnovane interpretacije o čemu će biti govora u priopćenju.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija
Upisao u CROSBI: kmatesic@ffzg.hr (kmatesic@ffzg.hr), 1. Lip. 2010. u 12:21 sati