( The debate between Thought and Soul - between contrast, "sermonicity" and meditation )
Izvornik: Peti hrvatski slavistički kongres - zbornik sažetaka / Marija Turk (ur.). - Rijeka : Hrvatski slavistički odbor HFD-Filozofski fakultet Rijeka , 2010. 18-19 (ISBN: 978-953-6104-72-7).
Skup: Peti hrvatski slavistički kongres - zbornik sažetaka
Mjesto i datum: Rijeka, Hrvatska, 07.-10-09-2010.
Ključne riječi: Razgovor Misli i duše; prenja; hrvatskoglagoljska književnost; propovijed; egzemplum; meditacija
( Debate between Thought and Soul; Croatian Glagolitic literature; sermon; exemplum; meditation )
Razgovor misli s dušom (DM) hrvatskoglagoljsko je djelo sačuvano u dvije verzije iz 15. i 17. stoljeća. Po sadržaju i obliku to je prozni razgovor personificiranih Misli i Duše kojemu izravni latinski ili talijanski predložak nije pronađen. Tekst je izvorno mogao nastati u okviru redovničke meditativne tradicije. Publici i autoru/pisaru teološko-filozofske finese o slojevima duše ili unutarnjem ustroju čovjeka nisu bile primarne ; važno je bilo ostvariti ekspresivan sastav koji će potaknuti na meditaciju vlastita života, pa se i publika može prepoznati kao pretpostavljeni aktantski subjekt. Prenja kao tekstna skupina stoje između refleksivne i pripovjedne proze, te između pripovjedne proze i drame. U srednjem je vijeku postojao manji jaz između pripovjednih i dramskih vrsta/oblika nego li u novovjekoj književnosti. Stilski postupci uporabljeni u DM ostvaruju svojevrsnu eufoniju i omogućuju valovito kretanje kroz tekst, u kojem se izmjenjuju kretanje prema novim temama i stalno vraćanje na temeljne misli i pouke. Etičnost teksta jasno dolazi do izražaja kroz pouku i ganuće ; autor DM manje se trudio oko učinka delectare. Neki unutartekstovni signali nisu nedvojben dokaz izvedbe, ali su signal performativnosti DM u smislu odmjerenoga čitanja naglas (prelekcije). Likovi ne razgovaraju samo međusobno, već oni zapravo govore i „preko rampe“ primateljima – upravo publici. Dijalog je refleksivan, a razgovor Misli i Duše u sebi ujedinjuje dramatičnost, pripovjednost i propovjednost.
Projekt / tema: 090-0900998-0994
Kategorija: Ostalo
Upisao u CROSBI: duerrigl@stin.hr (duerrigl@stin.hr), 9. Ruj. 2010. u 08:41 sati