Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Neposredno odlučivanje i njegove ustavne granice (CROSBI ID 167635)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Smerdel, Branko Neposredno odlučivanje i njegove ustavne granice // Hrvatska pravna revija, 10 (2010), 11; 1-9

Podaci o odgovornosti

Smerdel, Branko

hrvatski

Neposredno odlučivanje i njegove ustavne granice

U situaciji oštro suprotstavljenih političkih mišljenja, a posebno zbog ponekad vrlo maštovitih pravničkih konstrukcija nekih pristaša raspisivanja referenduma u aktualnoj situaciji te brojnih konfuznih i kontradiktornih glasova u javnosti, smatramo korisnim upozoriti na bitne elemente nastale pravne situacije oko pitanja raspisivanja referenduma o Zakonu o radu, o čemu je mišljenje dao i Ustavni sud Republike Hrvatske. Svim je tim elementima zajedničko što proizlaze iz zahtjeva konstitucionalizma, kao načela ograničavanja svakog nositelja ovlasti, pa i samog suverena odnosno vladavine prava, kao jedne od temeljnih vrijednosti ustavnog poretka, koja zajedno s drugim “najvišim vrednotama” navedenim u članku 3. Ustava Republike Hrvatske ima služiti kao temelj za tumačenje Ustava, kao najvišeg pravnog propisa u državi. Iz toga proizlaze sljedeći zaključci: prvo, povlačenjem iz procedure zakonskog prijedloga koji je bio povodom narodne inicijative za referendum, prestale su postojati pretpostavke za njegovo održavanje ; drugo, volju birača da se o pitanjima prestanka važenja kolektivnih ugovora odlučuje putem referenduma valja uvažiti i za to pronaći prikladno, na Ustavu utemeljeno rješenje ; treće, treba obustaviti potragu za pravim smislom opredjeljivanja birača da daju svoje potpise za referendum ; četvrto, nadležnost Ustavnog suda je u ovom pitanju izrijekom propisana člankom 95. UZUSRH-a i prema tome neupitna ; peto, ustavne odredbe primjenjuju se u svakom slučaju izravno i nije potrebno donositi novi zakon kako bi se referendum održao u ovom ili kojem drugom slučaju ; šesto, uvijek se primjenjuje propis, pa tako i ustav koji je na snazi, i to od trenutka stupanja na snagu, tako da je promašeno u javnosti višekratno ponavljano pitanje može li parlament odlučivati o pitanju koje je u javnosti formulirano na sljedeći način: “koji se Ustav ima primijeniti na referendum, novi ili stari?”.

neposredna demokracija; Ustav; referendum; građanska inicijativa; Zakon o radu; Ustavni sud RH

nije evidentirano

engleski

Direct decision-making and its constitutional limits

nije evidentirano

direct democracy; Constitution; referendum; citizens' initiative; Labour Act; Constitutional Court of the Republic of Croatia

nije evidentirano

Podaci o izdanju

10 (11)

2010.

1-9

objavljeno

1332-8670

Povezanost rada

Pravo