Objašnjenje obrazovnih izbora adolescenata u stereotipno muškom području - provjera hipoteza modela očekivanja i vrijednosti (CROSBI ID 570419)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Jugović, Ivana
hrvatski
Objašnjenje obrazovnih izbora adolescenata u stereotipno muškom području - provjera hipoteza modela očekivanja i vrijednosti
Cilj istraživanja bio je objasniti rodne razlike u obrazovnim odabirima u stereotipno muškom obrazovnom području. Dosadašnja istraživanja pokazuju da su žene podzastupljene na većini tehničkih studija te da djeca i adolescenti imaju stereotipne predodžbe o tehničkim zanimanjima i prirodnim znanostima, a posebno fizici, kao primjerenijima za muškarce. Prema modelu očekivanja i vrijednosti Eccles i suradnika/ca, čimbenici koji objašnjavaju rodne razlike u obrazovnim postignućima i odabirima su očekivanja uspjeha u području, subjektivne vrijednosti tj. interes, percipirana korisnost i važnost bavljenja tim područjem te rodne uloge, rodni stereotipi o području i utjecaji okoline. S obzirom da u Hrvatskoj nedostaje spoznaja o rodnoj problematici u obrazovnim odabirima, cilj ovog istraživanja bio je provjeriti hipoteze modela očekivanja i vrijednosti u objašnjenju odabira fizike na maturi i odabiru tehničkih studija. U istraživanju je sudjelovalo preko 700 učenika/ca 3. razreda općih gimnazija u Zagrebu. Korištene su skale koje ispituju rodne uloge i različite aspekte motivacije za fiziku (očekivanja uspjeha u fizici, procjena vlastitih sposobnosti u fizici i subjektivne vrijednosti fizike). Osim toga, prikupljeni su i podaci o stereotipima o fizici i tehničkim zanimanjima, te o namjerama odabira fizike na državnoj maturi i odabira tehničkih studija. Rezultati regresijskih analiza pokazuju da su, osim motivacijskih čimbenika, rodne uloge i stereotipi također važni u objašnjenju obrazovnih odabira u stereotipno muškom području. Također se pokazalo da su prediktori odabira složeniji kod djevojaka nego kod mladića. Rezultati će se prodiskutirati u kontekstu modela očekivanja i vrijednosti i teorija socijalizacije u tradicionalne rodne uloge.
model očekivanja i vrijednosti; rodne uloge; odabir studija; srednjoškolci/ke
nije evidentirano
engleski
The explanation of adolescents' educational choices in stereotypically male domain - testing the hypotheses of expectancy-value model
nije evidentirano
expectancy-value model; gender roles; choice of course of study; high school students
nije evidentirano
Podaci o prilogu
2010.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XVII. Dani psihologije u Zadru: Sazeci radova
Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-7237-65-3
Podaci o skupu
XVII. dani psihologije u Zadru
predavanje
27.05.2010-29.05.2010
Zadar, Hrvatska