Autori: Hicela, Ivon; Sindik, Joško
Naslov: Razlike u prosocijalnom i agresivnom ponašanju djece predškolske dobi, ovisno o učestalosti djetetove interakcije s lutkom
( Differences in prosocial and aggressive behavior in preschool children depending on the frequency of interaction with the child's interaction with the puppet )
Izvornik: Paediatria Croatica (1330-1403) 55 (2011), 1; 27-34
Ključne riječi: obrazovni; načini; prosocijalno; agresivno; korelacija
( education; methods; prosocial; aggressive; correlation )
Uvod Lutka je važan odgojni i obrazovni i terapijski agens, te je poticaj za kreativno izražavanje djece. Stoga odgojitelji u vrtiću trebaju biti upoznati s lutkama kao medijem mogućnosti poticanja razvoja djece. Glavni cilj istraživanja je bio odgovor na pitanje: postoje li razlike u prosocijalnom i agresivnom ponašanju djece predškolske dobi u odnosu na odgojiteljičinu čestinu uporabe lutke u odgojno-obrazovnom radu. Materijal i metode Dvadeset odgojiteljica je procijenilo razinu prosocijalnog ili agresivnog ponašanja kod 248 djece iz dječjih vrtića u Splitsko-dalmatinskoj županiji, dobi od 5, 5 do 7 godina (svaka odgojiteljica za djecu u odgojnoj grupi djece u kojoj sama radi). Djeca su bila raspoređena u eksperimentalnu (u kojoj odgojiteljica vrlo često koristi lutku u radu) i kontrolnu grupu (u kojoj odgojiteljica vrlo rijetko koristi lutku u radu). Odgojiteljice su procijenile ponašanje djece u vlastitoj odgojnoj grupi dječjeg vrtića Skalom za procjenu prosocijalnog i agresivnog ponašanja djece (Žužul i Vlahović-Štetić). Rezultati Analizom varijance utvrdili smo da se djeca u eksperimentalnoj i kontrolnoj grupi značajno razlikuju u zastupljenosti agresivnog, odnosno prosocijalnog ponašanja. Agresivno ponašanje je statistički značajno zastupljenije u kontrolnoj, a prosocijalno u eksperimentalnoj grupi. U obje grupe, ove dvije vrste ponašanja su negativno i statistički značajno povezane. Rasprava Glavni nalaz istraživanja sugerira da je redovito korištenje različitih metoda uporabe lutke u odgojno-obrazovnom radu u dječjem vrtiću povezano s pojavnošću dva oblika socijalnog ponašanja djece (prosocijalnim i agresivnim). Ovi rezultati mogu dati smjernice za praktični rad, s potencijalnom mogućnošću utjecaja na djecu, poželjnim korištenjem lutke u odgojno-obrazovnom radu. Zaključak Djecu u eksperimentalnoj skupini (češće korištenje lutke u odgojno-obrazovnom radu) odgojiteljice su procijenile kao više prosocijalnu, a manje agresivnu u odnosu na kontrolnu skupinu djece. Povezanost prosocijalnog i agresivnog ponašanja djece negativna je i statistički značajna i u eksperimentalnoj, i u kontrolnoj skupini.
Projekt / tema: 196-1962766-2751
Rad je indeksiran u
bazama podataka: