Percepcija sebe kod adolescenata u Hrvatskoj (CROSBI ID 171722)

Lebedina-Manzoni, Marija ; Lotar, Martina Percepcija sebe kod adolescenata u Hrvatskoj // Kriminologija i socijalna integracija, 19 (2011), 1; 39-50

Lebedina-Manzoni, Marija ; Lotar, Martina

Percepcija sebe kod adolescenata u Hrvatskoj

Cilj ovog rada je osvijetliti različite aspekte slike o sebi na uzorku adolescenata iz urbanih područja Republike Hrvatske. Sekundarni ciljevi odnosili su se na utvrđivanje razlika u rezultatima ispitanika u odnosu na spol, dob i školu koju pohađaju. U tu svrhu primijenjen je upitnik autorice Susan Harter (1988) Self – Perception Profile for Adolescents (Kakav sam ja), koji sadrži devet odvojenih subskala, osam ispituje pojedina područja slike o sebi, a deveta se odnosi na procjenu općenitog doživljaja vlastite vrijednosti. Uzorak sudionika u našem istraživanju činilo je 940 učenika 7. i 8. razreda osnovne, te 1., 2. i 3. razreda srednjih škola. Slika o sebi na uzorku adolescenata u Republici Hrvatskoj pokazuje tendencije pozitivne procjene, a posebice se to odnosi na područja bliskih prijateljstava i socijalne prihvaćenosti. U odnosu na spol, adolescenti se razlikuju u šest promatranih područja slike o sebi. Muški ispitanici postižu više rezultate u području sportske kompetencije, zadovoljstva tjelesnim izgledom i romantične privlačnosti kao i u slučaju generalne procjene vlastite vrijednosti. U području regulacije ponašanja i bliskih prijateljstava djevojke postižu značajno više samoprocjene u odnosu na mladiće. Glavni efekt dobi pokazao se značajnim za subskale školska kompetentnost i romantična privlačnost, pri tome, samo se najstarija dobna skupina u odnosu na najmlađu pokazuje nižu školsku kompetentnost, a višu romantičnu privlačnost. S obzirom na srednju školu koju ispitanici pohađaju, rezultati su pokazali kako gimnazijalci imaju višu školsku kompetentnost u odnosu na učenike strukovnih škola. Osim toga, učenici gimnazija, za razliku od učenica, pokazuju višu školsku kompetentnost i opći doživljaj vlastite vrijednosti.

slika o sebi; adolescenti; samopoštovanje

Adolescents' Self-Perception in Croatia

self-perception; adolescents; self-esteem